VTI National Transport Research Database

Dynamisk uppföljning av trafikförhållanden vid vägarbeten för förbättrad styrning i realtid (Dynamic monitoring of traffic conditions during road works for improved traffic control in real time)

  • Grumert, Ellen F
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-03-01 -- 2026-02-28 Registration number:
  • Trafikverket 2022/33393
Subject(s): Abstract: I och med den snabba utvecklingen av olika system för att mäta trafik finns det en mängd olika datakällor som kan bidra till en ökad förståelse och kunskap av trafikförhållandena vid arbete på väg. Tillgång till data vid vägarbeten gör att man har möjlighet att följa upp framkomlighets- och trafiksäkerhetseffekter i realtid. Det i sin tur skulle kunna medföra att situationsanpassade åtgärder införs kontinuerligt under pågående vägarbeten. Det kan handla både om manuella trimningsåtgärder allteftersom vägarbetet fortskrider, men också automatiska ITS åtgärder för justeringar av till exempel kövarningssymboler på variabla meddelande skyltar och hastighetsanpassningar med variabla hastighetsgränser beroende på hur trafiksituationen ser ut. I det här projektet vill vi bygga upp kunskap kring, och öka förståelsen för, hur trafikförhållandena vid arbete på väg kan samlas in och användas för att skatta indikatorer och nyckeltal som är användbart dynamisk uppföljning av trafiksituationen vid vägarbetsplatsen. Vi vill dessutom utvärdera hur kövarning bör aktiveras och inaktiveras beroende på trafiksituationen vid vägarbeten, och hur olika typer av realtidsinformation kan användas för att påverka trimningsåtgärder och automatisk styrning (ITS-åtgärder) positivt i städer. Målen är (1) att ta föreslå metoder för hur man skattar trafikförhållanden på vägen med mätningar från olika typer av datakällor, (2) att föreslå nyckeltal och indikatorer för framkomlighets- och trafiksäkerhetspåverkan för att visa hur trafiksituationen ser ut vid vägarbeten i realtid och (3) att kunna dra slutsatser kring hur nyckeltal och indikatorer kan användas för dynamisk uppföljning i städer och vid kövarning i motorvägsmiljö, samt hur olika typer av datakällor påverkar möjligheten till design av styråtgärder i realtid.Abstract: With the rapid development of different systems for measuring traffic, there are a variety of data sources that can contribute to an increased understanding and knowledge about the traffic conditions at roadworks. Access to data during roadworks means that it is possible to follow-up the traffic performance and traffic safety effects in real time. This, in turn, could mean that measures can be adjusted and adapted to the situation continuously during ongoing roadworks. It can involve both manual trimming measures as the roadwork progresses, but also automatic ITS measures for adjustments of, for example, queue warning symbols on variable message signs and speed adaptations with variable speed limits depending on what the traffic situation looks like. In this project, we want to build knowledge about, and increase the understanding of, how the traffic conditions during roadworks can be collected and used to estimate indicators and key figures that are useful for dynamic monitoring of the traffic situations at the sites of the roadworks. We also want to evaluate how queue warning should be activated and deactivated depending on the traffic situation during roadworks, and how different types of real-time information can be used to positively influence tuning measures and automatic control (ITS measures) in cities. The goals are (1) to propose methods for how to estimate traffic conditions at roadwork sites with measurements from different types of data sources, (2) to propose key measurements and indicators for traffic performance and traffic safety impacts to be able to observe the traffic situation looks like during roadworks in real time and ( 3) to be able to draw conclusions about how key measurements and indicators can be used for dynamic monitoring of traffic conditions at roadworks in cities and for queue warnings in a motorway environment, as well as how different types of data sources affect the possibility of designing control measures in real time.
Item type: