National Transport Library Research Database

Etablering av Forskningsprogram Planering för Gång (Establishment phase for Research Program Planning for pedestrian traffic)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-03-01 -- 2024-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2022/32661
Subject(s): Abstract: Från ett hållbarhets-, klimat- och hälsoperspektiv är att färdas till fots ett centralt transportslag för att nå övergripande nationella och internationella mål. Att färdas till fots har även en central och tydlig roll och funktion i det dagliga resandet. Det framtida forskningsprogrammet bygger på resultaten från en inledande förstudie finansierad av Trafikverket på temat planering för transportslaget gång. Förstudien resulterade i en fortsatt verksamhetsplanering för Forskningsprogrammet Planering för Gång. Utifrån förstudiens innehållsmässiga resultat syftar nu denna ansökan att ta fram hur ett sådant forskningsprogram kan organiseras, finansieras och förankras bland avnämare. I förstudien identifierades åtta arbetspaket. Efter förstudien har ytterligare ett arbetspaket identifierats (gåendes säkerhet). Av dessa totalt nio arbetspaket har sex arbetspaket prioriterats för de första 1,5 årens arbete, däribland arbetspaketet om gåendes säkerhet. En del av detta arbete identifierade också en första grov aktörsidentifiering vad gäller aktörer som för närvarande har kunskap som kan bidra till arbetspaketen. Det är dock sannolikt att fler kan vara aktuella och arbetet förväntas på sikt även genomföras i samarbete med parter i andra länder i internationella projekt, och då med finansiering från EU. De primära arbetspaketen är: (i) Data och indikatorer för uppföljning (Karlstads universitet, Luleå tekniska universitet, Sweco Umeå universitet, Chalmers, Inst. För Teknik och samhälle vid Lunds tekniska högskola, VTI, Karolinska Institutet). (ii) Ansvar och organisation (Luleå tekniska universitet, VTI, Sveriges kommuner och regioner). (iii) Socio-ekonomiska aspekter inkl. hälsoperspektivet (Karlstads universitet, Karolinska Institutet, Göteborgs universitet, Gymnastik- och idrottshögskolan och Umeå Universitet). (iv) Samhällsekonomiska effekter (Luleå tekniska universitet, Göteborgs universitet, VTI, Karolinska Institutet). (v) Samhällelig och rumslig planering (Avdelningen för kulturgeografi vid Göteborgs universitet, Luleå tekniska universitet, Umeå universitet, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik vid Chalmers, Lunds tekniska högskola, VTI). (vi) Olycks-och skadeprevention inkl. produktutveckling (t ex Karlstads universitet, SAFER, RISE, KTH, LTH m fl).Abstract: This research program is based on the results of an initial pre-study funded by the Swedish Transport Administration on the theme of planning for the transport mode of walking. The preliminary study resulted in continued planning for the Research Program Planning for Walking. Based on the substantive results of the preliminary study, this application now aims to develop how such a research program can be organized, financed, and anchored among stake holders. Eight work packages were identified in the preliminary study. After the preliminary study, another work package has been identified (pedestrian safety). Of these total nine work packages, six work packages have been prioritized for the first 1.5 years of work, including the work package on pedestrian safety. Part of this work also identified a first actor identification in terms of actors who currently have knowledge that can contribute to the work packages. However, it is likely that more may be relevant, and the work is expected in the long term to also be carried out in collaboration with actors in other countries in international projects, and then with funding from the EU. The primary work packages are: (i) Data and indicators for follow-up (Karlstad University, Luleå University of Technology, Sweco, Umeå University, Chalmers, Department of Technology and Society at Lund University of Technology, VTI, Karolinska Institutet). (ii) Responsibility and organization (Luleå University of Technology, VTI, Swedish Association of Local Authorities and Regions). (iii) Socio-economic aspects incl. health perspectives (Karlstad University, Karolinska Institutet, Gothenburg University, The Swedish School of Sport and Health Sciences and Umeå University). (iv) Socioeconomic effects (Luleå University of Technology, Gothenburg University, VTI, Karolinska Institutet). (v) Social and spatial planning (Department of Cultural Geography at the University of Gothenburg, Luleå University of Technology, Umeå University, Architecture and Civil Engineering at Chalmers, Lund University of Technology, VTI). (vi) Accident and injury prevention incl. product development (Karlstad University, SAFER, RISE, KTH, LTH etc.).
Item type: