National Transport Library Research Database

Verifiering av tätskikt på broar - utvärdering av mätmetoder (Assessment of bridge deck sealings - evaluation of measurement methods)

  • Karlsson, Robert
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2007-08-01 -- 2009-10-31 ; 541000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2007:14502
Subject(s): Abstract: Tätskikt på broar förhindrar saltbemängt vatten att nå t.ex. armering och är därmed av stor betydelse för deras livslängd. Under 1999 utfördes en förstudie med titeln ”Mätning och utvärdering av broars tillstånd” (CBI på uppdrag av VV) där det konstaterades att det då saknades metoder för verifiering av tätskikts funktion. En fortsättning på nämnda studie med särskilt fokus på verifiering av tätskikts funktion genomfördes under 2005 av KTH Vägteknik på uppdrag av VV. Syftet var att ge underlag för fortsatt utveckling och utvärdering av metoder för oförstörande verifiering av tätskikts funktion. I studien framkom att någon etablerad metod fortfarande inte existerar, men att ett par metoder är värda att prova i ett utvecklingsprojekt. Dessa metoder baseras på potentialmätning i ena fallet och radar (GPR - Ground Penetrating Radar) i andra fallet. Den förstnämnda metoden används för undersökningar av läckande tätskikt på hus. Den sistnämnda metoden gynnas av att ny eller förfinad utrustning blivit tillgänglig de senaste åren. Föreliggande projekt bör inledas med kompletterande litteraturstudier för att uppdatera den studie som genomfördes 2005 varefter arbetet inriktas mot huvudsakligen laboratorieprovning. Typiska skadetyper för befintliga konstruktionslösningar eller materialkombinationer bör identifieras för att ligga till grund för utformningen av laboratorieprovning. Vidare skall den delen som berör radar inledas med ett samarbete med leverantörer av utrustning och utförare av mätningar i syfte att utveckla optimala system för mätningar. Då GPR är en komplex mätteknik bör tillverkare ges möjlighet att bedöma och eventuellt presentera, möjligheten att detektera fukt i betong med nuvarande teknik. Inledande försök med GPR och potentialmätningar bör utföras, under kontrollerade förhållanden i laboratorium, för att utveckla metoder för mätning och analys. Beroende på utfallet av laboratorieprovningar ger dessa underlag för nästa fas i projektets förlängning där mätningar utförs på broar som skall repareras. Inspektioner ska sedan jämföras mot mätdata. Sammantaget är det därför viktigt att projektet får rimligt lång löptid och att det kan genomföras etappvis.Abstract: Bridge deck sealings prevent salty water from reaching the concrete reinforcement and is consequently essential to ensure the service life of bridge decks. Two literature studies have been conducted to find a suitable technique to nondestructively detect leakages in bridge deck sealings. No established technique has been found but two methods were found to have potential. One method is based on electrical potential measurements used today on for example roofs and another group of methods based on GPR (Ground Penetrating Radar). GPR has earlier been tested and found not able to detect leakages but recent years development of spatial coverage and resolution, as well as new equipment to collect, store, analyse and interpret data, may have contributed to make GPR useful in this context. This project should be started by studying relevent literature published since the previous study was performed, where after the work will be focused on laboratory studies of different techniques. Furthermore, concerning GPR, the work must be done in collaboration with manufacturers and users of GPR to develop and adapt systems for optimal data collection. Tentative measurements using GPR and electrical potential should be performed in laboratory. In a continuation and based on previous findnings, measurements are performed on bridges which are in line for reconstruction. Inspections are then compared with measurements. This means that the project needs to be run over several years and performed in steps.
Item type: