National Transport Library Research Database

KAJT - BLIXTEN2

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-12-15 -- 2022-04-30 Registration number:
  • Trafikverket 2018/108023
Subject(s): Online resources: Abstract: Behoven av och potentialen i att införa en större omfattning av automation och ändamålsenlig beräkningsfunktionalitet som stöd för proaktiv tågtrafikledning har blivit allt tydligare de senaste åren. I forskningsprojektet TRANSFORM har effektiva metoder för att parallellisera en sekventiell sökalgoritm studerats, vilka medför dels en betydande uppsnabbning, dels en ökad stabilitet eftersom beräkningarna distribueras. Avsikten är att i detta fortsättningsprojekt, BLIXTEN II, fortsätta utveckla och utvärdera den parallelliserade algoritmen och fokusera på i huvudsak tre aspekter: (1) Kvalitetsmått på föreslagna omplaneringsåtgärder (2) Beräkningseffektivitet (3) Stabilitet. Med kvalitetsmått avser vi definierade indikatorer som gemensamt illustrerar och kortfattat beskriver en lösnings förutsättningar och förväntade effekter. Utgångspunkten är resultaten från den kartläggning som gjordes i förstudien BLIXTEN. Med beräkningseffektivitet avser vi algoritmens prestanda över tid och med stabilitet avser vi hur algoritmens prestanda varierar beroende på typ och omfattning av störning Abstract: The need for and potential of using computational decision-support system for real-time railway traffic management has become more apparent the last years. In the research project TRANSFORM, effective methods to parallelize a sequential scheduling algorithm have been developed and analyzed. The parallelization has contributed to substantial speed-ups as well as increased stability and flexibility, allowing for distributed computations and multiple objectives to be incorporated. The intention is to develop and evaluate these algorithms further within the proposed project BLIXTEN II, with a focus on mainly three different aspects: * Solution quality indicators, * Efficiency and effectiveness, * Stability. ‘Solution quality indicators’ refers to quality metrics that are used to assess the properties of alternative re-scheduling solutions and the potential consequences of the associated traffic management decisions. The point of origin is the survey performed in the previous project BLIXTEN. ‘Efficiency and effectiveness’ refers to how the algorithms perform over time while stability refers to how the performance of the algorithms may vary depending on the characteristics of the disturbance scenarios.
Item type: