National Transport Library Research Database

Reservkapacitet i tågplaneprocessen (Reserved capacity in yearly timetable process)

  • Aronsson, Martin
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-04-01 -- 2022-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/41721
Subject(s): Online resources: Abstract: Fokus för FOI-projektet RIT är att ta fram metoder, format och regler för hur reservkapacitet skall formuleras och hanteras genom tågplaneprocessen så att resultatet blir en trafik som är effektiv, har hög kvalitet (punktlig) men även hög volym för att därmed leda till ett högt samhällsekonomiskt värde. Resultaten i RIT skall kunna användas som underlag (ge stöd, motiv, modell och argumentation) för de riktlinjer, handledningar och föreskrifter som Trafikverket behöver utarbeta för att kunna hantera kraven (lagliga och från branschen) på att kunna reservera kapacitet i tågplanen. RIT studerar metoder och representationer för reservering av kapacitet vilket är nödvändiga komponenter för att implementera den framtida processen som tagits fram i det internationella projektet TTR. Där de nya processtegen Capacity Partitioning, Capacity model and TCR planning samt Capacity planning finns och dessa är starkt beroende av en metod för reservering av kapacitet. Abstract: RIT’s focus is to develop methods, formats and rules for how reserved capacity is to be formulated and managed through the train path planning process so that the result is a traffic that is efficient, has high quality (punctual) but also gives high volume so as to lead to a high socio-economic value. The results in RIT can be used as a basis (provide support, motives, model and argumentation) for guidelines and regulations that the Swedish Transport Administration needs to develop in order to be able to handle the requirements (legal and from the railway companies) in order to reserve capacity in the train plan. RIT also studies methods and representations for capacity reservations, which are necessary components for implementing the future process developed in the international project TTR. The new process steps Capacity Partitioning, Capacity model and TCR planning and Capacity planning are strongly dependent on a method for reserving capacity.
Item type: