National Transport Library Research Database

Utformning av övergångszoner för höghastighetsjärnväg med fixerat spår (Design of transition zones for constructions of high-speed railway lines with a fixed slab track system)

  • Wersäll, Carl
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-09-01 -- 2022-03-15 Registration number:
  • Trafikverket 2019/30842
Subject(s): Abstract: I Sverige planeras nya stambanor med höghastighetsjärnväg till en kostnad som i nuläget uppskattas till över 200 miljarder kr. Då järnvägen ska anläggas med fixerat spår ställs stora krav på sättningar och styvhetsvariationer. En av de mest angelägna utmaningarna är övergångszoner mellan bank och styva konstruktioner (bro, tunnel och berg) där övergångskonstruktionerna måste säkerställa att styvhets- och sättningskrav uppfylls. Bara inom projektet Ostlänken ska 200 broar projekteras, vilket ger ett stort behov av typlösningar för övergångskonstruktioner. Även för konventionella järnvägar med ballasterat spår är sättningar i övergångszoner ett frekvent problem där det saknas kunskap om styrande mekanismer. I nuläget finns endast lösningar utvecklade i utlandet som inte är anpassade efter svenska förhållanden och som i de flesta fall avser ballsterat spår. I Sverige anläggs bankar av framförallt krossad sprängsten, vilket utländska lösningar normalt inte är anpassade för. Vidare påverkar det svenska klimatet övergångszoner mellan bank och bro genom temperaturrörelser i bron. Det saknas således kunskap om hur övergångskonstruktioner ska utföras. Syftet med föreliggande projekt är att ge förslag på typlösningar till övergångskonstruktioner som minimerar sättningar och styvhetsvariationer på ett kostnadseffektivt sätt och uppfyller beställarens krav. Nyttan kan tillgodoräknas av beställare, entreprenörer och konsulter som är inblandade i projektering av järnvägsanläggningar. Abstract: Construction of high-speed railway lines, with an estimated cost of over 200 billion SEK, is currently being planned in Sweden. Since the railway will be constructed with a fixed slab track system, there are strict requirements of settlements and stiffness gradients. One of the most crucial challenges is the design of transition zones between embankments and stiff structures (bridge, tunnel and rock) where it has to be ensured that stiffness and settlement requirements are fulfilled. Also for conventional railways with ballasted track, settlements in transition zones is a frequent problem where there is a lack of knowledge of governing mechanisms. The only solutions currently available are developed outside of Sweden, are in most cases for ballasted tracks and are not adapted to Swedish conditions. In Sweden, embankments are generally constructed using crushed rock-fill, which existing transition structures are not adapted for. Furthermore, transition zones are affected by the Swedish climate through cyclic temperature deformations in bridges. There is thus a lack of knowledge of how transition zones should be constructed. The purpose of this project is to suggest standard solutions for transition zone designs that will minimize settlements and stiffness gradients in a cost-effective manner and that will fulfil the requirements from the client. The results are beneficial for clients, contractors and consultants that are involved in design of railways.
Item type: