National Transport Library Research Database

Tillståndsbedömning, klassificering och bedömning av åtgärdskrav stabilitet för bef väg/jvg, steg 2 (Condition assesment, classification and slope stability requirements for existing road and railway embankments )

  • Odén, Karin
  • Statens geotekniska institut (SGI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0712
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-03-15 -- 2021-11-20 Registration number:
  • Trafikverket 2019/30309
Subject(s): Abstract: Inom Trafikverket pågår sedan många år ett arbete med att ta fram regler för bedömning av stabilitetskraven för befintliga anläggningar. Den befintliga anläggningens historik är en faktor värd att beakta vid bedömningen av stabiliteten. Alltför stora och kanske omotiverade insatser för att uppnå nybyggnadskraven skulle kunna undvikas vid framtagande av nya väg- och järnvägsplaner där befintliga anläggningar är involverade eller där en uppklassning för till exempel tyngre trafiklaster är aktuell. I ett nyligen avslutat BIG-uppdrag (2018) har två tidigare föreslagna metoder avseende värdering och framtagande av krav på stabiliteten/säkerheten testats och jämförts med ytterligare två metoder som används i olika sammanhang avseende stabilitetskrav respektive bedömning av skredrisker. Projektet lyckades inte nå hela vägen fram till att förespråka en metod, eftersom båda de utvärderade metoderna behöver revideras och kompletteras för att kunna användas på ett systematiskt och robust sätt. Aktuellt BIG-uppdrag utgör en fortsättning på förra uppdraget så att föreslagna revideringar och kompletteringar kan göras för de båda metoderna liksom utprovning via involverandet av pågående Trafikverksprojekt. Slutligen kommer en metod att rekommenderas för implementering hos Trafikverket. Abstract: Within the Swedish Transport Administration work to produce regulations regarding slope stability requirements for existing road and railway embankments has been on-going for a long time. The history of the existing embankments is a factor of great importance when evaluating the actual slope stability. Large and unjustified reinforcements to comply with standards as for a new construction could be avoided in cases where existing road and railway embankments are included in new local plans or when existing embankments are to be upgraded for, for example, for higher traffic loads. In a recently completed BIG-project (2018) two methods for evaluating the requirements of slope stability for existing embankments have been tested and compared with two other methods, one for slope stability requirements and one for landslide risk assessment. This project didn’t fully reach the goal of recommending one of the methods to be used, as both of the tested methods need to be revised and supplemented in order to make them usable in a systematic and robust way. The BIG-project at hand is meant as a continuation of the recently finished BIG-project whereby suggested revisions and supplements will be done for both the methods, as well as testing the methods further in on-going infrastructural projects at the Swedish Transport Administration. In the end, one method will be recommended for implementation at the Swedish Transport Administration.
Item type: