Abstract: Många haverirapporter indikerar att incidenter och olyckor hade kunnat undvikas om bryggbefäl och lots kunnat arbeta i samförstånd efter en, på förhand, gemensamt överenskommen detaljerad färdplan över navigering och manövrering i farled och hamnar. Forskning visar att en sådan plan, i ett format där operationella gränsvärden angivits i intervall för normal operation, skapar en bättre gemensam mental modell av hur arbetsuppgiften skall utföras. En gemensam färdplan som tydligt visar när fartyget är utanför planerade eller normala operationella värden gör det lättare för bryggbefäl att påtala avvikelser för den navigerande lotsen utan att känna sig obekväm med situationen. Syftet med projektet ”På rätt kurs” är att definiera en struktur för hur en detaljerad färdplan bäst utformas för farvatten där lots och fartygsbefäl förutsätts samarbeta utifrån en gemensam mental modell. Erfarenheter från kryssningsindustrin indikerar att bättre färdplanering bidrar till säkrare navigering genom att oavsiktliga avvikelser under lotsning blir mindre sannolika och, när de ändå inträffar, ger bryggteamet bättre förutsättningar att upptäcka, påtala och korrigera.
Abstract: Many accident reports indicate that incidents and accidents could have been avoided if the bridge team and the pilot had a common mental model in the form of a detailed passage plan where operational limits are specified as intervals for normal operation. A passage plan that clearly shows when the ship is outside the planned / normal operational values makes it easier for the bridge team to point out deviations without feeling uncomfortable with the situation. The purpose of the project is to define a common structural basis for future shipoperations in waters where pilots and ship officers are assumed to cooperate on the basis of a common mental model and to improve cooperation and build trust. Experiences from the cruise industry indicate that better and more detailed passage plans, and route planning contributes to improved maritime safety, which means that unintentional deviations during pilotage become less likely and, when they do occur, provide the bridge team with better conditions for detection, challenge, and correction.