National Transport Library Research Database

Barns tillgänglighet och mobilitet i ett digitaliserat transportsystem – hur arbetar nationella och regionala myndigheter? (BaTMobil) (Children's accessibility and mobility in a digitized transport system – how do national and regional authorities work?)

  • Eriksson, Linnea
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-09-01 -- 2026-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2022/32776
Subject(s): Abstract: Barnkonventionen är numera lag i Sverige vilket innebär att samtliga myndighetsbeslut som berör barn ska tas med hänsyn till barnperspektivet och barns bästa. Det betyder att det även gäller beslut som inte direkt berör specifika barnverksamheter som barnomsorg och skola, utan också beslut på områden som berör barns möjligheter och vardagsliv i en vidare mening. Transportsystemet är ett sådant område som har stor betydelse för barns vardagsliv – att kunna ta tig till och från förskola och skola, samt till och från fritidsaktiviteter och kompisar. Många barn blir skjutsade av sina föräldrar. På kortare sträckor kan barnen, beroende på ålder och mognad, genom gång och cykel ha en egen mobilitet, medan kollektivtrafiken ger den möjligheten på längre sträckor. Kollektivtrafiken är således central för barns egen tillgänglighet och mobilitet. En ökad digitalisering av samhället i stort och transportsystemet specifikt drivs av nationella, regionala och lokala myndigheter. Digitaliseringen berör barns tillgänglighet och mobilitet. Mest uppenbart blir det i användandet av buss och regionaltåg, där digitala tjänster är en del av resan. Med utgångspunkt i barnkonventionen bör barnen och deras perspektiv tas i beaktande av de myndigheter som driver transportsystemets digitalisering. Syftet med föreslagna projekt är därför att utforska och analysera hur barnperspektivet omhändertas i nationella och regionala myndigheters arbete med digitalisering av transportsystemet, samt att utveckla nya perspektiv på hur det kan göras så att barnens tillgänglighet blir en integrerad del av arbetet. Projektet har en kvalitativ ansats, med fokus på dokumentanalys av policydokument, utredningar, direktiv och liknande, samt djupintervjuer med myndigheter på nationell och regional nivå. I projektet görs ett urval av relevanta nationella myndigheter som är del i digitaliseringen av transportsystemet på olika sätt och studerar deras arbete var och en för sig och i samverkan. Två fallstudier av regionala kollektivtrafikmyndigheter där barnperspektivet är i fokus görs också genom studier av deras digitalisering av kollektivtrafiken.Abstract: The Convention on the Rights of the Child is now law in Sweden, which means that all decisions that affect children must be taken with the child's perspective and the child's best interests in mind. This means that it also applies to decisions that do not directly affect specific child activities such as childcare and school, but also decisions in areas that affect children's opportunities and everyday life in a broader sense. The transport system is such an area which is of great importance to children's everyday life, as it makes it possible for children to get to and from preschool and school, as well as to and from leisure activities and friends. Many children are driven by their parents to their activities. On shorter distances, children may, depending on their age and maturity, be mobile by walking and cycling, while public transport provides that opportunity on longer distances. Public transport is thus central to children's own accessibility and mobility. National, regional and local authorities are important in the increasing digitalization of society in general and the transport system specifically. Digitization affects children's accessibility and mobility. This is most obvious in the use of buses and regional trains, where digital services are part of the journey. Based on the Convention on the Rights of the Child, the children and their perspective should be considered by the authorities that drive the digitization of the transport system. The purpose of this proposed projects is therefore to explore and analyze how the children's perspective is taken care of in national and regional authorities' work with digitization of the transport system, as well as to develop new perspectives on how it can be done so that children's accessibility becomes an integrated part of the work.
Item type: