National Transport Library Research Database

Forskning och utveckling av metoder för mekanisk reglering av spårnära vegetation (Research and developement of methods for mechanical control of vegetation on embankment)

  • Cederlund, Harald
  • Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Universitet eller högskola, 202100-2817
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-02-26 -- 2021-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2019/25762
Subject(s): Abstract: Detta projekt handlar om att utveckla och hitta alternativa metoder för vegetationsreglering och ingår i Trafikverkets planer för en hållbar utveckling inom underhållsverksamheten. Kemisk ogräsbekämpning i spår är idag en nödvändig effektiv underhållsmetod för att begränsa säkerhetsfarlig vegetation i och intill spåret. Vegetationen i spår förorsakar fel och påskyndar banvallens och spårets nedbrytning. Men användning av kemiska metoder leder till spridning av kemiska bekämpningsmedel. Trafikverket har en långt gående ambition att minska användningen för att uppfylla miljökvalitetsmålet en Giftfri miljö. Genom lagkrav och direktiv om hållbar ogräsbekämpning, krävs att vi successivt utvecklar alternativa icke-kemiska metoder som ersättning eller komplement till kemisk behandling samt att vi har en utvecklad kontroll och styrning av den kemiska bekämpningen. Syftet med projektet är att utveckla alternativa icke-kemiska mekaniska metoder som ersättning eller komplement till kemisk bekämpning, samt att ytterligare utveckla metoder för identifiering av behovet, kontrollen och uppföljningen av effekter vid spridning vid genomförande av den kemiska ogräsbekämpningen. Abstract: This project is about developing and finding alternative methods for vegetation control and is part of the Swedish Transport Administration's (Trafikverkets) plans for sustainable development in maintenance activities. Chemical herbicides on tracks are currently a necessary and effective maintenance method to limit vegetation in and beside the track that could present a safety risk. Vegetation in tracks causes faults and accelerates the degradation of the embankment and track. However, the use of chemical methods leads to the spread of chemical pesticides. The Swedish Transport Administration (Trafikverket) has a long-standing ambition to reduce its use so as to meet environmental quality goals for a toxin-free environment. Legal requirements and directives on sustainable weed control require that we progressively develop alternative, non-chemical methods as a replacement for or complement to chemical treatment and also that we have developed monitoring and control of chemical herbicides. The purpose of the project is to develop alternative, non-chemical, mechanical methods such as replacements for or complements to chemical weed control and to further develop methods for identification of needs, controls and follow-up of dispersion effects in the implementation of chemical weed control.
Item type: