National Transport Library Research Database

IS-IVV KTH Hull on icy inland waterways (IS-IVV KTH Hull on icy inland waterways)

  • Burman, Magnus
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-01-01 -- 2021-06-01 Registration number:
  • Trafikverket 2019/14816
Subject(s): Abstract: Projekt syftar till att identifiera, prioritera och adressera frågeställningar relaterade till sjötransporter på Mälaren vintertid. Projektet avser klargöra verkliga vinterförhållandena vilket skapar underlag till de is-belastningar som fartyg skall dimensioneras för att klara. Befintliga is-belastningsmodeller kommer utvärderas och den som anses mest lämplig anpassas / kalibreras för trafik på IVV. Projektet kommer genomföra en översyn av lämpliga fartygssystem för att åstadkomma ett rationellt IVV transportsystem och identifiera tillämpbara regelverk för dessa fartyg. Vidare avser projektet analysera lämpliga skrov, skrovformer, strukturarrangemang och skrovmaterial. Det fortsatta forskningsarbetet under 2019-21 avser fördjupa kunskapen inom de redan påbörjade områden beskrivna ovan i syfte att utveckla metodik för design av fartyg som skall operera i is på svenska inre vattenvägar. Utöver dessa är specifika delmoment identifierade: Kopplingen mellan skrovdesign och materialval relaterat till isbelastningar: Utvärdering av skrovformens betydelse för operationsbegränsningar Konceptutvärdering och bedömning av de (möjligt) positiva effekterna av IVV jämfört med andra transportslag. Projektet kommer inte utveckla eller skriva regelverk anpassade för IVV men avser att i möjligaste mån bistå och stötta andra aktörer med de i projektet utvecklade modellerna och med framtagen kunskap i detta syfte. Abstract: Projects aim to identify, prioritize and address issues related to sea transport at Lake Mälaren in winter. The project intends to clarify real winter conditions, which creates the basis for the ice loads that ships should dimensioned to cope. Existing ice load models will be evaluated and the one that is considered most suitable is adapted / calibrated for traffic on IVV. The project is coming conduct a review of suitable vessel systems to achieve a rational IVV transport system and identify applicable regulations for these vessels. Furthermore, this applies the project analyze suitable hulls, hull shapes, structural arrangements and Hull material. The continued research work in 2019-21 intends to deepen the knowledge within them already commenced areas described above in order to develop methodology for the design of ships as will operate in ice on Swedish inland waterways. In addition to these are specific parts identified: The connection between hull design and material selection related to ice loads: Evaluation of the hull shape's importance for operating restrictions Concept evaluation and assessment of the (possible) positive effects of IVV compared with other modes of transport. The project will not develop or write regulations adapted for IVV but intends to as far as possible, assist and support other actors with the models developed in the project and with the knowledge acquired for this purpose.
Item type: