Abstract: Projektet Konstruktionsregler för en Robust Tågplan (KRUT) handlar om att ta fram en metod och strategier för hur en tågtidtabell ska konstrueras på ett robust sätt. Med en robust tidtabell menas en tidtabell där störningar inte sprider sig lätt mellan tåg och där tåg har en möjlighet till återhämtning efter en störning. Målet är att med hjälp av de teorier som analyseras och den modell som utvecklas i KRUT få en punktligare tågtrafik. Metoden ska kunna användas i ett tidigt skede, redan i kapacitetstilldelningen när tidtabellen skapas, för att se till att tidtabellen håller en viss kvalitet när det kommer till robusthet. Tidigare forskning visar att konceptet Kritiska Punkter och det tillhörande måttet Robustness in Critical Points, RCP, på ett tillfredsställande sätt kan användas för att öka robustheten i en hel tidtabell för dubbelspårstrafik. Syftet med KRUT är att analysera om och hur måttet kan användas på en enkelspårig bana och om det behöver kompletteras med ytterligare aspekter. I slutänden är målet att utveckla en metod där RCP kombineras med andra styrande aspekter i tidtabellskonstruktionen för att ge ett trovärdigt och realistiskt stöd för konstruktörer. Projektet ska utföras som ett avslutande del i Emma Solinens doktorandstudier där Jan Lundgren och Anders Peterson på Linköpings Universitet står som handledare.
Abstract: The project Robust Timetables (KRUT) aims to develop a method and different strategies for creating more robust train traffic timetables. With a robust timetable, we mean a timetable in which trains do not easily disturb each other and where trains can recover from delays. The main objective in KRUT is to develop a method that can increase railway punctuality. The developed method should be able to ensure the robustness of a timetable early in the timetabling phase. Previous research shows that the concept of critical points and the related measure Robustness on Critical Points (RCP) can be used to increase timetable robustness for a double track line. The purpose with KRUT is to analyse if and how the measure can be applied for a single track line and what further developments are needed. The goal is to create a method where RCP is combined with other timetable rules to give the timetable planners better support. The project is the finishing part of Emma Solinen’s PhD studies where Jan Lundgren and Anders Peterson at Linköping University are supervisors.