National Transport Library Research Database

BBT2020-027 Betongs frostbeständighet- långtidsexponering vid tösaltad vägmiljö (BBT2020-027 Concretes frost resistance - long-term exposure in a salted road environment)

  • Boubitsas, Dimitros
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-08-23 -- 2023-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2021/84542
Subject(s): Abstract: Syftet med detta projekt är att undersöka möjligheten att ytterligare cementtyper och betongsammansättningar med större andel tillsatsmaterial tillåts för de strängare exponeringsklasserna. På detta sätt kan betong med ett lägre koldioxidavtryck användas i större utsträckning i infrastrukturkonstruktioner. Sedan mitten av niotalet exponeras ett stort antal provkroppar av olika betongkvaliteter vid fältprovplatsen Rv 40 strax väster om Borås. De olika betongkvaliteter innehåller olika bindemedelskombinationer, där cementklinker har ersatts med silika, kalkstensfiller och olika halter av slagg. I detta projekt ska undersökning av beständigheten mot saltfrostavskalning av ytor och inre frostnedbrytning i kombination med åldringseffekter (karbonatisering) av betongprovkroppar placerade på fältprovplatsen 1997 utföras. De viktigaste målen för projektet är att jämföra frostbeständighet från fältexponering med accelererade laborationsprovningar som utfördes innan provkropparna placerades i fält. Och att bidra till ökad kunskap som är värdefull vid formulering av nationella krav i standarder och regelverk gällande framtida val av betongsammansättningar till konstruktioner utsatta för frost och tösalt. Det föreslagna projektet svarar direkt mot delområdet A.2.5 Resurseffektivitet – livscykelförvaltning av trafikinfrastruktur med hänsyn till kapital och miljö. Med fokus på optimering av betongkontraktioner med avseende på beständighet, livslängd och miljöpåverkan i ett livscykelperspektiv. Abstract: The purpose of this project is to investigate the possibility of additional cement types and concrete compositions with a larger proportion of filler material to be allowed for the stricter exposure classes. In this way, concrete with a lower carbon footprint can be used in a greater extent in infrastructure constructions. Since the mid-nineties, a large number of specimens of different concrete qualities have been exposed at the field test site on Rv 40 just west of Borås. The different concrete qualities contain different binder combinations, where cement clinker has been replaced with silica, limestone filler and various levels of slag. In this project, examination of the resistance to salt frost peeling of surfaces and internal frost decomposition in combination with aging effects (carbonation) of concrete test specimens placed on the field test site in 1997 are performed. The main goals of the project are to compare frost resistance from field exposure with accelerated laboratory tests performed before the specimens were placed in the field. In addition, to contribute to increased knowledge that is valuable in formulating national requirements in standards and regulations regarding future choices of concrete compositions for structures exposed to frost and thawing salt. The proposed project corresponds directly to sub-area A.2.5 Resource efficiency - life cycle management of traffic infrastructure with regard to capital and the environment. With focus on optimization of concrete contractions with respect to durability, service life and environmental impact in a life cycle perspective.
Item type: