National Transport Library Research Database

VEKTOR – Fartyg som vektor för marina främmande arter (VECTOR – Vessels as a vector for marine alien species)

  • Granhag, Lena
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-04-01 -- 2026-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2022/108075
Subject(s): Abstract: Projektets syfte är att beskriva sjöfartens roll som vektor för spridning av marina främmande arter, fylla kunskapsluckor inom området och presentera lösningar på problemet. Spridning av marina främmande arter är ett globalt problem som leder till minskad biodiversitet stora åtgärdskostnader i den marina miljön. Biodiversitet skall bevaras enligt konventionen för biologisk mångfald (Rio 1992) och är viktigt för att bevara fungerande marina ekosystem. Främmande arter riskeras att spridas med sjöfart genom förflyttning av barlastvatten (larvstadier), vid förflyttning av organismer på skrov (tex havstulpaner) och som vuxna individer (tex krabbor) i sjökistor och andra sk niche areas på fartyg. Inom projektet kommer en kartläggning av risk-trafik (fartyg och hamnar) att göras för att sedan med hjälp av detta underlag utföra riktad provtagning efter främmande arter. Samtidigt kommer lösningar för att minska påväxt på skrov (genom anpassade antifouling-strategier) att undersökas och förslag på åtgärder presenteras. Resultaten kommer användas som underlag till beslutsstöd för sjöfartsnäringen och myndigheter ansvariga för sjöfartskopplade miljöfrågor frågor (som Transportstyrelsen och Havs och vattenmyndigheten). Data och kunskap från projektet kommer vidare bidra till pågående arbete kring påväxt av marina organismer (biofouling) på fartyg inom International Maritime Organization (IMO) och HELCOM/OSPAR samt publiceras i vetenskapliga tidskrifter.Abstract: The overall aim of the project (VEKTOR) is to assess the role of shipping as a vector for the spread of non-indigenous species (NIS), identify and solve knowledge gaps and present solutions to the problem. The spread of NIS from shipping is a globally well-known problem that leads to reduced biodiversity and are associated with large costs due to e.g. cleaning of marine structures, killing or competing with marine aquaculture species and by spreading disease. Biodiversity must be preserved according to the Convention on Biological Diversity (Rio 1992) and it is particularly important to preserve marine ecosystems. Shipping is known to be the largest source of NIS where ballast water (larval stages of organisms), ship hull fouling (e.g. barnacles) and adult species (e.g. crabs) in sea chests are the predominant ship-mediated vectors. In Vektor, a thorough mapping of high risk-traffic (vessels and ports) will be performed, and with this collected data and knowledge, targeted sampling for NIS will be carried out. In addition, mitigation strategies to reduce fouling on the hull (use of different antifouling coatings) will be investigated and cost-efficient measures will be analyzed and presented. The results will be used as a basis for decision support for the shipping industry and authorities responsible for shipping-related environmental impact (e.g. the Swedish Transport Agency and the Swedish Agency for Marine and Water Management). The results and knowledge from the project will be used in the ongoing work regarding the growth of marine organisms (biofouling) on ships within the International Maritime Organization (IMO), the regional conventions HELCOM/OSPAR, and the results will also be published in scientific journals.
Item type: