National Transport Library Research Database

Mätning & Uppskattning av Komplexitet Enroute genom simulering & realtidsmätning (KOMPLEX) (Measurement & Estimation of Complexity Enroute through simulation & real-time measurement)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-02-01 -- 2024-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2022/108265
Subject(s): Abstract: Den arbetsbelastning som en viss trafik ger upphov till i luftrummet är inte bara kopplat till trafikmängden, som idag används som huvudsakligt mått på en sektors kapacitet, utan på den komplexitet som trafikflödet skapar. Denna komplexitet beror på ett flertal faktorer som samverkar och förmågan att med god precision – i realtid – beräkna komplexiteten samt en djupare förståelse för hur olika parametrar påverkar varandra saknas. Bättre kunskap inom området kan förbättra bemanningsplanering, skapa underlag för att förbättra luftrummets utformning samt möjliggöra utveckling av bättre verktyg och stöd för flygledaren. Projektets mål är att ta fram en metod för att beräkna trafikkomplexitet (K-index)baserat på väder-, luftrums- och trafikdata. Projektet syftar också till att öka förståelsen för hur olika parametrar i luftrum såväl som trafikmönster påverkar komplexiteten. Studien kommer att fokusera på svenskt en-routeluftrum och bidra med ny kunskap till området Air Traffic Complexity. Beräkningsmodellen för K-index kommer att utvecklas och valideras baserat på data från simulering i LFVs NARSIM som är en flygtrafikledningssimulator med mycket hög realism. Själva beräkningsmodellen kommer att utvecklas för Linköpings Universitets beräkningskluster SOMA-AI som kan tillhandahålla nödvändig kapacitet för både datainsamling, analys och beräkning av modellen i realtid. Projektet kommer därför att kräva en nära integration mellan de två systemen.Abstract: The workload a certain traffic creates in the airspace does not only depend on the number of aircraft, which is the main measure of sector capacity used today, but on the complexity that that the traffic flow generates when passing through the airspace. The complexity depends on several co-dependent factors and we lack accurate and efficient methods to calculate and predict complexity. We also lack a deeper understanding of how the different parameters interacts and affects the air space complexity. Improvements in the understanding of air traffic complexity may lead to more efficient use of air traffic controllers, improvements in the airspace design, as well as providing important knowledge when developing new system support tools and automations. This project aims to develop a method for calculating air traffic complexity (K-index) as well as to increase the understanding of how different parameters in the airspace and traffic patterns affects the complexity. The study will focus on the Swedish en-route airspace and provide new knowledge about Air Traffic Complexity. The model for calculation the K-index will be developed in the computer cluster SOMA-AI at Linköping University using data from the high fidelity air traffic control simulator NARSIM at LFV. A close integration between NARSIM and SOMA-AI will therefore be a prerequisite for developing the K-index.
Item type: