National Transport Library Research Database

Avancerat verktyg för utveckling och utvärdering av skydd mot skulderskador för cyklister (Human Body Model for Bicyclist Shoulder Injury Assessment and Countermeasures)

  • Pipkorn, Bengt
  • Autoliv Development AB, Svenskt företag eller organisation, 556070-0543
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-06-01 -- 2026-05-31 Registration number:
  • Trafikverket 2021/127378
Subject(s): Abstract: Projektet syftar till att vidareutveckla en humanmodell (SAFER HBM) till ett verktyg för framtagning av skydd, provmetoder och tydliga rekommendationer vid infrastrukturförändringar som gör att cykling blir betydligt säkrare. Ett specifikt projektmål är att vidareutveckla och validera en ny modell av skuldran samt integration i den världsledande humanmodellen SAFER HBM. Till utvecklingen av representativa modeller av skuldrans ben (scapula, clvicula och övre delen av humerus) och mjuka vävnader kommer bilder från datortomografi och magnetröntgen att användas. Vidare genomförs framtagning av skadekriterier och tillhörande riskfunktioner för de uppdaterade kroppsdelarna. Fysiska krockprov och CAE simuleringar kommer att utföras för att generera data som replikerar relevant ilastning utifrån skademekanismer för skuldran. Utvärdering av lasterna från dessa krockprov utgör tillägg till den komponentvalidering och utvärdering som görs på skuldran och överarm mer specifikt. Krockproven kommer att efterlikna olyckor där en cyklist som kör omkull (singelolycka) och en cyklist påkörd från sidan av en bil. Dessutom kommer på något/några på marknaden tillgängliga skyddssystem för cyklister utvärderas.Abstract: The project aims to further develop a human body model (SAFER HBM) to a tool for development of protection systems, test methods and clear recommendations for infrastructure modifications that makes cycling safer. A specific project goal is to further develop and validate the shoulder of the world-leading human body model SAFER HBM. For the development of a representative model of the bones and soft tissues of the shoulder, images from computed tomography and magnetic resonance imaging will be used. Further, preparatory development of injury criteria and associated risk functions for the updated body parts. Physical crash tests and CAE simulations to generate data replicating the relevant injury mechanisms when loading the shoulder will be carried out. Evaluation of these crash tests will add to the component validation done on the shoulder and upper arm specifically. The crash tests will mimic a cyclist single crash and a cyclist hit from the side of a car. In addition, one or more protection systems available on the market will be evaluated. The project aims to further develop a human body model (SAFER HBM) to a tool for development of protection systems, test methods and clear recommendations for infrastructure modifications that makes cycling safer. A specific project goal is to further develop and validate the shoulder of the world-leading human body model SAFER HBM. For the development of a representative model of the bones and soft tissues of the shoulder, images from computed tomography and magnetic resonance imaging will be used. Further, preparatory development of injury criteria and associated risk functions for the updated body parts. Physical crash tests and CAE simulations to generate data replicating the relevant injury mechanisms when loading the shoulder will be carried out. Evaluation of these crash tests will add to the component validation done on the shoulder and upper arm specifically. The crash tests will mimic a cyclist single crash and a cyclist hit from the side of a car. In addition, one or more protection systems available on the market will be evaluated.
Item type: