Abstract: Utvecklingen av en bananalys för utsläpp och brusreducering med parameterundersökning föreslås. Flygsimuleringsmodell i form av en uppsättning differentiella och algebraiska ekvationer. Modellen kommer att implementeras med hjälp av smidiga funktioner för datainterpolering, vilket gör modellen lämplig för användning i både effektiv flygplansbanesimulering och möjlig optimering. Förutom de vanliga utgångsfunktionerna kommer det också att finnas funktioner som på olika sätt väger buller, utsläpp och säkerhet för olika inställningar, landnings- och startprocedurer. Undersökningen kommer att bedöma effekterna av dessa konfigurationer på buller och utsläpp som påverkar både klimat och miljö. Optimala förfaranden kommer att definieras för tillvägagångssätt, landning och start för att på det mest effektiva sättet minska både buller och utsläpp baserade på olika vägningsstrategier. Den utvecklade modellen och verktygen kommer att valideras mot kamptestdata tillgängliga för en referenskonfiguration. Det slutgiltiga verktyget kommer att vara avsedd att användas i flygtrafikledning för att minska miljöpåverkan när det gäller buller och utsläppAbstract: The development of a trajectory analysis for emissions and noise reduction with parameter investigation is proposed. The model is to be defined in terms of a rigid body flight simulation model in the form of a set of differential and algebraic equations. The model will be implemented using smooth functions for data interpolation making the model suitable for use in both effecient aircraft trajectory simulation and possible optimization. Apart from the standard output functions there will also be functions weighing in different ways noise, emissions, and safety for different approach, landing and take-off procedures confgurations. The investigation will assess the impact of these configurations on noise and emissions affecting both climate and environment. Optimal procedures will be defined for approach, landing and take-off in order to reduce in the most effective way, both noise and emissions based on different weighing strategies. The developed model and tools will be validated against fight test data available for a reference configuration. The finalized tool will be intented to be used in air traffic management for reduction of the environmental impact in terms of noise and emissions.