Abstract: Diskonteringsräntan, eller kalkylräntan, är nära länkad med hållbarhetsbegreppet och har stor betydelse för beslut inom Trafikverkets verksamhet. Den avgör hur mycket resurser som optimalt bör satsas på investeringar, hur hög beständighetskvalitet som bör byggas, samt om public-private partnership-lösningar kan vara aktuellt. I det Trafikverksfinansierade projektet ”Diskontering av restidsnyttor, trafiksäkerhet och koldioxid”, uppmärksammades att diskonteringsräntans storlek till stor del beror på om man väljer en nytto-baserad approach eller en alternativkostnadsansats, och det finns ingen konsensus kring vilken av dessa ansatser som bör väljas. Mycket av den teoretiska litteraturen på området bygger på amerikanska förhållanden, och den tradition som diskussion och praxis i USA fortfarande bygger på är Harbergers analys av en sluten ekonomi. Som visades redan av Sandmo and Dreze så är förutsättningarna väsentligen andra i en liten öppen ekonomi, som den svenska. Trots att det finns en omfattande diskonteringslitteratur så har sådana analyser dock varit knapphändiga. I detta projekt härleds den välfärdsmaximerande diskonteringsräntan (avkastningskravet) för offentliga investeringar i en liten öppen ekonomi. Vår bedömning är att projektet är unikt i att analysera en liten öppen ekonomi med moderna diskonteringsmetoder, där viss fördelningshänsyn tas. Syftet är att komplettera tidigare projekt i att bidra med ett så relevant underlag som möjligt inför Trafikverkets uppdatering av ASEK-värdet för diskonteringsräntan om några år. Bedömningen är att detta projekt har stor potential till att bistå Trafikverket i dess arbete mot det övergripande målet för transportpolitiken ”att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet.”Abstract: The social discount rate is closely linked to the concept of sustainability and is of great importance for decisions within the Swedish Transport Administration's operations. It determines how much resources should be optimally invested in investments, how high quality of endurance should be built, and whether public-private partnership solutions may be relevant. In the Swedish Transport Administration-funded project "Discounting travel time benefits, traffic safety and carbon dioxide", it was noted that the size of the discount rate depends largely on whether to choose a utility-based approach or an alternative cost approach, and there is no consensus on which of these approaches that should be chosen. Much of the theoretical literature in the field is based on American conditions, and the tradition which discussion and practice in the United States is still based on is Harberer's analysis of a closed economy. As already shown by Sandmo and Dreze, the conditions are essentially second in a small open economy, like the Swedish one. Although there is a comprehensive discount literature, such analyzes have been scarce. In this project, the welfare-maximizing discount rate for public investment in a small open economy is derived. Our assessment is that the project is unique in analyzing a small open economy with modern discounting methods, where some distributional considerations are taken into account. The purpose is to supplement previous projects in contributing as an as relevant basis as possible before the Swedish Transport Administration's update of the ASEK value for the discount rate in a few years. The assessment is that this project has great potential to assist the Swedish Transport Administration in its work towards the overall goal of transport policy in Sweden "to ensure a economically efficient and long-term sustainable supply of transport for citizens and business throughout the country."