National Transport Library Research Database

Trafikföring på mötesfria landsvägar och motortrafikleder (Overtaking and merging behavior on 2+1 roads)

  • Ax, Joakim
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-09-01 -- 2024-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/63584
Subject(s): Online resources: Abstract: Mötesfria vägar med växelvis omkörningsfält har visat sig vara ett bra utformningsalternativ för att minimera risken för frontalkollisioner. Istället förekommer andra säkerhetsrisker i samband med sammanvävning till ett körfält i slutet av omkörningssträckor. Trafiksäkerheten liksom framkomligheten på 2+1-vägar är därför starkt kopplat till omkörnings- och vävningsbeteendet. Eftersom omkörningsbeteendet på 2+1-vägar inte tidigare har studerats i någon större utsträckning, finns en kunskapslucka som kan ha betydelse för både framkomlighet och säkerhet på dessa vägar. Detta projekt avser att fylla den kunskapsluckan genom att samla in och analysera mätdata för körförlopp på 2+1-vägar. Analysarbetet ska bidra till att öka förståelsen kring förarbeteendet på 2+1-vägar. Dessutom ska mätdata användas för att kalibrera och vidareutveckla en simuleringsmodell anpassad för trafikföringen på 2+1-vägar. Abstract: Road designs with oncoming separation and periodic overtaking lanes (commonly called 2+1) are well-established in Sweden. The 2+1 design remove frontal collisions but imply other safety risks connected to merging at the end of overtaking lanes. Traffic safety as well as traffic performance is closely connected to the overtaking and merging behavior. Overtaking and merging behavior on 2+1 roads have not been thoroughly investigated and there is a knowledge gap that have implications both for safety and traffic performance. This project aims to fill this gap by collecting and analyzing driving cycles from 2+1 roads. The analysis will both imply gains in understanding of driving behavior on 2+1 roads and serve as input to traffic simulation modelling of 2+1 roads.
Item type: