VTI National Transport Research Database

Effekter av bullerreducerande fasadåtgärder (Effects of noisereducing measures on facades)

  • Lindgren, Samuel
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-09-01 -- 2021-11-01 Registration number:
  • Trafikverket 2019/98460
Subject(s): Online resources: Abstract: I denna studie undersöks hur bullerreducerande fasadåtgärder i bostadshus påverkar hälsan hos de boende. Vi använder Trafikverkets bullerdatabas över genomförda fasadåtgärder i bostadshus tillsammans med registerdata om hälsouppgifter för de boende. I regressionsanalyser skattar vi effektsamband mellan fasadåtgärder och risken för olika hjärt- och kärlsjukdomar (högt blodtryck, åderförkalkning, hjärtinfarkt och stroke). Med hjälp av information om fasadåtgärdernas genomsnittliga bullerminskning beräknar vi hur en decibels minskning av inomhusnivån påverkar risken för varje sjukdom. Dessa effektsamband kan användas i samhällsekonomiska kalkyler och har fördelen att komma från uppdaterade data från förhållanden i Sverige och täcka ytterligare sjukdomar jämfört med dagens kalkylvärden. Projektet bidrar också genom att undersöka om åtgärdernas hälsoeffekter skiljer sig åt beroende på omgivningsfaktorer (trafiknivåer, hastighetsgränser och maxbullernivåer) och åtgärdstyp (tilläggsrutor, fönsterbyte eller skärm). Det ger vägledning i hur kommande åtgärderna bör riktas för att få störst hälsoeffekt.Abstract: This study investigates how noise reducing façade measures impact residents’ health. We combine the Swedish Transport Administration’s dataset on façade measures in residential homes, with register data on the residents’ health. We use regression analysis to estimate the relationship between façade measures and the risk of different cardiovascular diseases (high blood pressure, atherosclerosis, ischemic heart disease and stroke). Using information about the measures’ average noise reduction, we also calculate the effect of one additional noise decibel on the risk of each disease. These dose-response estimates can be used in cost-benefit analyses. The estimates will be based on updated Swedish data and cover additional health outcomes compared to those currently applied. The project also contributes by investigating whether health effects of façade measure differ depending on surrounding factors (e.g. traffic volumes, speed limits and maximum noise levels) and type of measure (noise barriers, instalment of insulating glazing or new windows). These results will provide guidance as to how future measures should be targeted to achieve the greatest health impact.
Item type:

Powered by Koha