National Transport Library Research Database

BVFF Tillåtna lastnivåer i obundna bärlager från tung trafikbelastning (BVFF Allowable strain levels in granular base from heavy traffic loads)

  • Rahman, Shafiqur
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-11-01 -- 2024-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/82076
Subject(s): Abstract: Projektets syfte är att utveckla en ny metodik för användning av shakedown ranges (SDR) i analysering och dimensionering av vägkonstruktioner. Idéen bygger på att föreslå utifrån beräkningar, tillåtna spänningar i obundna delen av vägkonstruktionen genom att identifiera de olika SDR gränserna. Detta är av speciell betydelse för bestämning av hur långa och tunga fordon (74 ton) påverkar vägars nedbrytningsförlopp. De existerande SDR gränserna från EU normen är framförallt tänkta att användas vid utvärdering av dynamisk treaxiell testning av obundna vägbyggnadsmaterial (RLT) i laboratorium. Dessa spänningar representerar inte alltid väl de förhållanden som råder i fält och modifieringar har föreslagits. I detta projekt kommer SDR gränserna från RLT testning att analyseras och modifieras för att anpassa svenska fält förhållanden (relativt tunna konstruktioner och långa tunga lastbilar). De obundna materialets spänningshistoria och fuktvariation kommer att beaktas. Kriterium kommer att implementerats för vägkonstruktioner som bygger på data från provningar i lab samt beräkningar med ERAPave. Validering kommer att göras utifrån befintlig data från tidigare utförda HVS försök samt genom att utföra wheel tracking (ELWT) test med obundna material. Baserad på uppnådda resultat blir viss nödvändig modifiering gjord för anpassning till fältförhållanden och framtagning av modeller för skattningar av SDR gränser. De utvecklade kriterierna samt metodologin blir implementerad i ERAPave.Abstract: This project aims to develop a methodology to implement the shakedown range (SDR) theory for analysis, design and maintenance of pavements. The idea is to suggest allowable loads and enforcing load restrictions by identifying the loads that induce the different SDR responses in pavement unbound layers. This is particularly important for assessing the impact on pavements due to the introduction of 74 tons vehicles in Sweden. The existing SDR criteria suggested by the European standard is only applicable to repeated load triaxial (RLT) tests in the laboratory. Several researchers have criticized the criteria and suggested modifications because of some other limitations as well. In this project, the existing SDR criteria along with the proposed modifications will be evaluated and improved based on laboratory tests. The impact of stress history and moisture variation, overlooked in the existing criteria, will also be considered. With the laboratory test data and using the pavement analysis software ERAPave, the criteria will be implemented for real pavement structures. This will then be validated with existing heavy vehicle simulator (HVS) test data and conducting wheel tracking tests. Based on the results, necessary modifications of the criteria will be made and models for predicting the SDRs will be developed. Finally, the developed criteria and methodology will be implemented in ERAPave.
Item type: