Abstract: I Sverige används vanligtvis programmet PMS Objekt för dimensionering av vägkonstruktioner. I programmet görs all trafik om till standardaxlar genom fjärde potens regeln. Den empiriskt bakomliggande metodiken utvecklades för över 50 år sedan. Sedan dess har omfattande utveckling skett (lastbilar, vägbyggnadsmaskiner, byggnadsmaterial). Allt detta gör att den metod som togs fram i slutet av 1950 talet har stora brister i att beskriva dagens vägdimensionering. VTI håller på i samarbete med Trafikverket att utveckla en ny Mekanistiskt-Empiriskt (M-E) baserad dimensionerings koncept för vägkonstruktioner. Konceptet bygger på mekanistiska grundprinciper där trafikens riktiga axellaster appliceras och vägens respons bestämms i det ambienta klimatet vid den aktuella tidpunkten. Därefter kopplas responsen genom strukturell ackumulering av alla förstörningsbidrag som varje belastningspuls ger upphov till och på det sättet fås en nedbrytning av konstruktionen eller ändring i mekanistiskt tillstånd med tid. Genom detta angreppssätt kan vägens tillståndsutvecklingen förutsägas. I dagsläget finns ett beräkningsverktyg, ERAPave PP (Elastic Response Analysis of Pavements – Performance Prediction) som utför beräkningarna. Dimensioneringskonceptet är dock inte färdigutvecklat. Här söks bidrag för att utveckla det vidare, bygga ett bibliotek av materialparametrar samt en kalibrering/validering av vissa moment för att säkerställa beräkningsresultaten samt tillförlitligheten.Abstract: In Sweden, the software PMS Objekt is usually used for dimensioning road constructions. In the program, all traffic is converted to standard axes by the fourth power rule. The empirically underlying methodology was developed over 50 years ago. Since then, extensive development has taken place (trucks, road construction machinery, building materials). All this means that the method developed at the end of the 1950s has major shortcomings in describing today's road dimensioning. VTI is in collaboration with the Swedish Transport Administration to develop a new Mechanical-Empirical (M-E) based design concept for pavements. The concept is based on basic mechanistic principles where the real axle loads of traffic are applied and the response of the road is determined in the ambient climate at the current time. Thereafter, the response is coupled by structural accumulation of all the destructive contributions that each load pulse gives rise to and in that way a degradation of the structure or change in mechanistic state is obtained with time. Through this approach, the development of the state of the road can be predicted. At present, there is a calculation tool, ERAPave PP (Elastic Response Analysis of Pavements - Performance Prediction) that performs the calculations. However, the dimensioning concept is not fully developed. Grants are sought here to develop it further, build a library of material parameters and a calibration / validation of certain steps to ensure the calculation results as well as reliability.