National Transport Library Research Database

Lokala preferenser som vägledning för ett effektivt kollektiv-trafikutbud: att fånga preferenser via ’discrete choice experiments’ och kundnöjdhetsmätningar (Local preferences as beacons for efficient public transport supply: capturing stated preferences via discrete choice experiments and customer satisfaction surveys)

  • Andersson, Henrik
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-09-01 -- 2023-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/26424
Subject(s): Online resources: Abstract: Tycker vi lika? Har vi samma behov? För att kollektivtrafiken ska generera samhällsnytta på ett optimalt sätt, krävs noggranna avvägningar mellan vilka åtgärder som bör vidtas, samt vilka nyttor och kostnader som respektive åtgärd förknippas med. Det kräver bl.a. detaljerad kunskap om både befintliga och potentiella resenärers preferenser. Dessa har visat sig skilja åt, beroende på demografiska, socio-ekonomiska och geografiska skillnader. Dock beaktas detta i begränsad omfattning i dagens trafikplanering. Vi tenderar att använda genomsnittsvärden i planeringen, vilket kan antas inte vara optimalt för alla delpopulationer. Syftet med detta projekt är därför att 1) beskriva dagens kunskapsläge avseende värdering av kvalitetsfaktorer i kollektivtrafiken; 2-3) undersöka kontext- och individberoende skillnader med hjälp av både kvantitativa, psykometriska metoder och ’discrete choice experiments’; 4) syntetisera och sprida resultaten tillsammans med experter på och användare av kundundersökningar. Projektet genomförs utifrån tre perspektiv: ett transportekonomiskt, ett trafik-psykologiskt och ett praktiskt trafikstrategiskt perspektiv där frågan om kontextberoende generaliserade kostnader tjänar som vägledande beslutsunderlag. De skiftande perspektiven avspeglas av projektets deltagande forskare. Till projektet knyts deltagare från minst två regioner, verksamma inom området. Projektet avser att utgöra ett viktigt tillskott till forskning kring befintliga och potentiella resenärer, och samarbetar därför med extern forskningsexpertis. Abstract: Do we think alike? Do we have the same needs? In order for public transport to generate social benefits in an optimal way, careful consideration is needed between what measures should be taken and what benefits and costs are associated with each measure. This requires, e.g., detailed knowledge of both existing and potential travelers' preferences. These have proven to differ; depending on demographic, socio-economic and geographical differences. This is taken into account, however to a limited extent, in today's traffic planning. We tend to use average values in planning, which may not be optimal for all sub-populations. The purpose of this project is therefore to: 1) describe the current state of knowledge regarding the evaluation of quality factors in public transport; 2-3) investigate context- and individual-dependent differences using both quantitative, psychometric methods, and discrete choice experiments; 4) synthesize and disseminate the results together with experts and users of customer surveys. The project is implemented from three perspectives: a transport economic, a traffic-psychological and, a practical traffic-strategic perspective where the issue of context-dependent generalized costs serves as a guiding decision basis. The different perspectives are reflected by the project's participating researchers. Participants in the project are also representatives from at least two regions, active in the topic of the project. The project intends to constitute an important contribution to research on existing and potential travelers, and therefore collaborates with external research expertise.
Item type: