National Transport Library Research Database

Personbilstyrmedel: Jämförelse av kilometerskatt, trängselskatt, parkeringsavgift och parkeringsskatt (Passenger car Instruments: Comparison of mileage tax, congestion tax, parking fee and parking tax)

  • Pyddoke, Roger
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-03-01 -- 2022-11-20 Registration number:
  • Trafikverket 2020/208
Subject(s): Online resources: Abstract: Två viktiga resursallokeringsfrågor motiverar att studera ekonomiska bilstyrmedel i städer. Den första är att en förväntad storskalig övergång till elbilar skulle innebära ett stort skattebortfall från skatter på fossilbränslen. Den skulle därmed också innebära den skatteform som idag i första hand bidrar till internalisering av biltrafikens externa effekter blir verkningslös och skulle behöva ersättas. Den andra är att föreställningen det är en framkomlig väg för Sverige att bygga sig bort från alla kapacitetsbrister i transportinfrastrukturen. Idag framställs stora anspråk på infrastruktur i städer som om de byggs kommer att innebära enorma kostnader. Trots det görs sällan seriösa försök att modellera styrmedel i kommuner och regioner för att skapa ett effektivare utnyttjande av befintlig kapacitet. Forskningsfrågan är därför hur olika ekonomiska styrmedel fungerar och vilket som ger störst nettonytta? Detta görs genom en analys av fyra olika ekonomiska styrmedel: kilometerskatt, trängselskatt, parkeringsskatt och parkeringsavgift i en modell för Uppsala respektive Malmö. Två grundförutsättningar studeras en där avgifterna endast syftar till internalisering av icke-internaliserade externa effekter och en där även styrmedlens potential att samtidigt fungera som komplement att bidra till mål om fiskala bidrag. Analyser görs också av utbytbarhet och komplementaritet mellan dessa styrmedel. BUPOV-modellen har redan använts för att modellera optimal kollektivtrafik och optimala bilstyrmedel i Uppsala.Abstract: Two important resource allocation issues motivate studying economic vehicle controls in cities. The first is that an expected large-scale transition to electric cars would mean a large tax loss from taxes on fossil fuels. It would thus also mean that the form of tax that today primarily contributes to the internalisation of the external effects of car traffic becomes ineffective and would need to be replaced. The second is that the notion that it is a viable way for Sweden to move away from all capacity shortcomings in the transport infrastructure. Today, large claims are being made for infrastructure in cities which, if built, will entail enormous costs. Despite this, serious attempts are rarely made to model policy instruments in municipalities and regions in order to create more efficient utilization of existing capacity. The research question is therefore how different economic instruments work and which provides the greatest net benefit? This is done through an analysis of four different economic instruments: kilometer tax, congestion tax, parking tax and parking fee in a model for Uppsala respective Malmö. Two basic preconditions are studied, one where the fees only aim at internalising non-internalized external effects and one where also the potential of the policy instruments to simultaneously function as a complement to contribute to targets for fiscal contributions. Analyzes are also made of interchangeability and complementarity between these instruments. The BUPOV model has already been used to model optimal public transport and optimal car controls in Uppsala.
Item type: