National Transport Library Research Database

Avgiftsmodell 2028 - hur skapar vi en konkurrenskraftig och hållbar sjöfart? (Fee model 2028 - how do we create a competitive and sustainable shipping?)

  • Vierth, Inge
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-01-01 -- 2024-01-31 Registration number:
  • Trafikverket 2020/26557
Subject(s): Online resources: Abstract: Sjöfartsverket belägger kommersiell sjöfart med farleds- och lotsavgifter. Intäkterna från dessa avgifter utgör en viktig del av Sjöfartsverkets finansiering. Den nuvarande avgiftsmodellen som trädde i kraft år 2018 innebär att en del av avgifterna differentieras med avseende på fartygsstorlek och fem mått på miljöprestanda. Även hamnarna i Sverige tillämpar differentierad prissättning med avseende på miljöprestanda, men det finns ett stort utrymme för harmonisering av miljöincitament mellan Sjöfartsverket och hamnarna för att nå större klimat- och miljönyttor. En rad rapporter, politiska beslut och utredningar gör gällande att miljödifferentieringen av sjöfartens avgifter bör ses över för att säkra att miljö- och klimatnyttor realiseras. Detta bör dock inte ske på bekostnad av sjöfartens konkurrenskraft eller missgynna sjöfarten som trafikslag. Det föreslagna projektet syftar till att ta fram rekommendationer till en justerad avgiftsmodell för Sjöfartsverket som kan implementeras år 2023 och till en helt ny avgiftsmodell för Sjöfartsverket, som tillåter en högre grad av koordinering mellan Sjöfartsverkets och hamnarnas utformande av incitament Genom att inkludera frågans huvudsakliga problemägare (Sjöfartsverket och Sveriges Hamnar) garanteras projektarbetets relevans. Som forskningsaktörer har VTI relevant spetskompetens från tidigare arbete med utvärdering av Sjöfartsverkets avgifter samt studier gällande sjöfartens konkurrenskraft.Abstract: The Swedish Maritime Administration levies fairway dues and pilot fees on commercial shipping. The revenues from these fees and charges make up an important part of the Swedish Maritime Administration’s financing. Under the current model of charging, which came into force in 2018, these charges are partly differentiated with respect to ship size and environmental performance. Some Swedish ports also apply environmentally differentiated charging, but there is significant room for harmonization between the Swedish Maritime Administration and ports to realize environmental benefits. This should not be at the expense of the competitiveness of maritime transport relative to other modes. The proposed project aims to provide recommendations for an adjusted charging system which can be applied by the Swedish Maritime Administration in 2023 and a completely new system including a greater degree of coordination with regard to the system’s incentive structure. By including the main organizations affected by the recommendations (the Swedish Maritime Administration and Ports of Sweden) the relevance of the project work is guaranteed. VTI has valuable experience from previous work evaluating the Swedish Maritime Administration’s charges as well as analyzing the competitiveness of maritime transport.
Item type: