National Transport Library Research Database

BVFF 2021:1-11 Mätning av fukt/vatten vid FWD mätningar och dess effekter på asfalten (BVFF 2021:1-11 Measurement of moisture/water content in pavements along with FWD measurements and its effects on the asphalt layer)

  • Ahmed, Abubeker
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-04-01 -- 2024-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2021/11158
Subject(s): Online resources: Abstract: Bitumenbundna lagers prestanda och beständighet påverkas negativt av vatten och fukt i väg. Det kan orsaka stora kostnader för samhället. 10% av vägar behöver beläggningsåtgärder på kortare tid än 5 år oberoende av trafikvolym enligt tidigare undersökningar. Det kan hänvisas bland annat till vatten i väg. Den nedbrytande inverkan av vatten i en vägkonstruktion kan tydliggöras vid fallviktsbelastningar (FWD). Tillvägagångssättet är utförande av fallviktmätningar i samordning med georadarmätning (GPR) i ett annat Trafikverksfinansierat projekt ”Vatten i väg med georadar TRV2020/69266”. Utvärdering av konstruktion utförs genom koppling av fallviktsmätningar till vattenhalt i vägen. Förväntade resultat är möjlighet tillvärdering av en vägs bärighet under årets säsonger utan begränsningar av fallviktmätningar till höstperioden när vägen är avvattnad och i bästa kondition under året. Utvärdering av töjningar i underkant av asfalt och lager moduler vid olika perioder resulterar i säkrare bestämning av beläggningars motstånd mot sprickor. Det är ett praktiskt verktyg i ett beslutsystem för bestämning av tiden till nästa underhållsåtgärd med avseende på livslängden och dräneringsbehov. Abstract: The performance and durability of bitumen-bonded layers are negatively affected by presence of water and moisture in the Pavement, which can cause great costs to the society. 10% of roads need paving measures in less than 5 years regardless of traffic volume according to previous surveys. This can be referred to presence of water on the road among other factors. The negative effect of presence of water in a road structure can be measured using FWD. The Projects methodology is to perform FWD measurements together with georadar measurement (GPR) in another Trafikverket-financed project "Water in Pavement with georadar TRV2020/69266". Evaluation of construction is performed by linking FWD measurements to water content in the road. Expected results are the possibility of evaluating the pavement’s bearing capacity throughout the year without restrictions on FWD measurements to the autumn period when the road is drained and in its best condition during the year. Evaluation of tensile strains at the bottom of asphalt and stiffness of pavement layers at different periods results in a more reliable determination of the pavement resistance to cracking. It is a practical tool in a decision system for determining the time to the next maintenance measure in terms of service life and drainage needs.
Item type: