National Transport Library Research Database

BVFF Uppföljning av vägar som underlag för forskning om nedbrytning (BVFF Montoring of pavements for pavement deterioration research)

  • Göransson, Nils-Gunnar
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-04-01 -- 2024-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2021/55623
Subject(s): Abstract: Detta projekt avser att följa upp och beskriva tillståndet på ett väl avvägt urval av det svenska statliga belagda vägnätet. Tillståndet följs upp på ett allsidigt, detaljerat och noggrant sätt som underlag för forskning och utveckling, primärt som underlag för att förbättra och utökautveckla modeller som beskriver vägens nedbrytning. Detta kan endast göras från tillförlitlig och kvalitetssäkrade data som beskriver de faktorer som är av betydelse. Data samlas i en databas, LTPP-databasen (Long Term Pavement Performance), som ska verka som ett naturligt nav för forskning och utveckling av vägars nedbrytning. För att slippa dubbelarbete Det är det mera effektivtaret och kostnadsbesparande att låta samla in data i ett projekt än omatt det sker i flera enskilda projekt. Data som sedan kommer att användas i pågående och framtida projekt. Faktorer som påverkar vägarna förändras löpande; t.ex. ökade laster och andel tung trafik, klimatet och nya material och tekniker för vägkonstruktion. Det är av yttersta vikt att ha detaljerade kontinuerliga data för att avgöra och beskriva hur dessa förändringar påverkar vägens tillstånd. På så sätt kan man ta hänsyn till detta i t.ex. nedbrytningsmodeller och därmed även justera underhållsåtgärder efter de nya förhållandena. Uppföljningen kan också användas för att utvärdera olika konstruktioners funktion, livslängd och lämplighet i olika delar av landet (klimatzoner) och hur underhållsåtgärder fungerar i praktiken. Termen LTPP (Long Term Pavement Performance) är ett känt begrepp världen över och det mest kända projektet bedrivs för närvarande i USA där det finns 2 500 sträckor som följs upp över, i stort sett, hela kontinenten. Den längsta obrutna mätserien finns däremot i Sverige där projektet initierades av Vägverket och VTI redan i mitten av 1980-talet. Data har samlats i en databas som finns tillgänglig för forskare, entreprenörer, Trafikverket, doktorander och examensarbetare. Det finns ingen annan publik databas som innehåller en så allsidig och noggrann beskrivning av de svenska belagda vägarnas tillstånd som den nationella LTPP-databasen. Det unika med databasen är att den beskriver vägens strukturella tillstånd, konstruktionen (digitaliserade bygghandlingar), omsorgsfullt utförd okulär bedömning av sprickor, ytskador och drift- och underhållsåtgärder. Dessutom utförs en utökad vägytemätning som upprepas (kvalitetssäkrad) och täcker in båda riktningarna av vägen. Det ger unika förutsättningar för att utveckla och förbättra modeller. Abstract: This project is intended to follow up and describe the condition of a well-balanced selection of the Swedish paved road network. The condition is followed up in a versatile and precise way as a base for research and development, primarily as basis for improving and expanding degradation models. This can only be achieved through reliable and quality-controlled data describing the significant factors. Data is collected in a database, the LTPP database (Long Term Pavement Performance), which will act as a natural hub for research and development of road degradation. To avoid duplication of work, it is more efficient and cost-saving to collect data in one project than if it takes place in several individual projects. There is a constant change of surrounding factors such as increased heavy traffic, accelerated climate change and new materials in road construction. It is therefore crucial to have detailed continuous data to detect changes and adapt road degradation models and maintenance strategies to the new conditions. The follow-up can also be utilized to evaluate the function, service life and suitability of different constructions in different parts of the country (climate zones) and how well the maintenance actions are performing in reality. The term LTPP (Long Term Pavement Performance) is a well-established concept around the world and the most well-known project is currently being conducted in the United States where there are 2500 road sections that are monitored over more or less the entire continent. However, the longest unbroken series of measurements is found in Sweden where the project was initiated by The Swedish Road Administration (Vägverket; today Trafikverket) and VTI (The Swedish Road and Transport Research Institute) already in the middle of the 1980s. Data have been acquired in a database available for researchers, contractors, the Road Administration, PhD students, and Master students. There is no public database that contains as versatile and meticulous description of the road condition for the Swedish paved roads as the LTPP database. The unique thing about the database is that it describes the road’s structural condition, the construction (digitalized construction documents), carefully performed visual assessment of cracks, surface deterioration and measures of operation and maintenance. In addition, an extended and repeated (quality assured) road surface scanning, which covers both directions, is performed. That provides unique conditions to develop and improve models.
Item type: