National Transport Library Research Database

CTR - Kollektivtrafikprioritering med dynamiska busskörfält

  • Olstam, Johan
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-09-01 -- 2023-12-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/117421
Subject(s): Online resources: Abstract: Ett attraktivt kollektivtrafiksystem är en viktig aspekt för att nå ett hållbart och energieffektivt transportsystem. Kortare restider och minskad restidsosäkerhet kan stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft. För busstrafiken, som ofta delar gatuutrymme med andra slag av trafikanter, så påverkas restider och restidsosäkerheter kraftigt av övriga trafikflöden och hur dessa flöden varierar över dagen. Ett sätt att motverka detta är kollektivtrafikprioriteringsåtgärder, som t.ex. bussgator eller busskörfält. Sådana åtgärder är dock inte alltid möjliga att införa på grund av begränsat utrymme eller för stor påverkan på övrig trafik. Ett alternativ är dynamiska busskörfält, vilka bara är reserverade för kollektivtrafik när en buss passerar. I detta projekt undersöks för vilka trafiksituationer i en svensk kontext som dynamiska busskörfält är en lämplig åtgärd och hur de påverkar energiåtgång och framkomlighet för såväl kollektivtrafiken som övrig trafik. Abstract: An attractive public transport system is an important aspect in order to reach a sustainable and energy effective transport system. Shorter travel times and increased travel time reliability can strengthen the competitiveness of public transport. Buses commonly share space with other vehicles. Thus, their travel time and travel time reliability depend on flow levels of other vehicles and how the flow varies during the day. One way to counteract this is to apply prioritization measures, as e.g. bus streets or bus lanes. However, such measures cannot always be applied due to limited space for extra lanes or too large effects on other traffic. An alternative is to use dynamic bus lanes which only are reserved for buses when a bus needs it. This project will investigate for which traffic situations, in a Swedish context, that dynamic bus lanes are a suitable measure and how such bus lanes influence energy usage and traffic performance for both public transport vehicles and other traffic.
Item type: