National Transport Library Research Database

Planering för klimatneutralitet i Göteborg, Uppsala och Umeå (Planning for climate neutrality in Gothenburg, Uppsala and Umeå)

  • Witzell, Jacob
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-06-15 -- 2021-10-29 Registration number:
  • Trafikverket 2021/32252
Subject(s): Online resources: Abstract: Trafikverket har en lång erfarenhet av samarbete med städerna i Sverige. En av aktiviteterna är arbetet med Stadsmiljöavtal. Det finns goda erfarenheter av att arbeta i ”paketlösningar” hellre än i enskilda projekt. Trafikverket kan med sin bakgrund medverka till att underlätta städernas klimatomställning. Viable Cities är en av Sveriges 17 nationella strategiska innovationsplattformar, SIP-ar, finansierad gemensamt av Energimyndigheten, Vinnova och Formas som syftar till att skapa transformativ systemförändring utifrån missionen Klimatneutrala städer 2030 med ett gott liv för alla inom planetens gränser. Detta är i linje med Agenda 2030, som är en utgångspunkt för svenska städers klimat- och hållbarhetsarbete. Viable Cities verksamhet har utvecklats från finansiering av enskilda projekt till att arbeta med städernas klimatomställning som en ”mission”. Det innebär en omställning till helhet – över alla sektorer, inkluderande ”hela finansiella värdekedjan” – och till långsiktighet, i första hand 2030 och med en samlad klimatinvesteringsplan. Inom ramen för Viable Cities behövs en mer problemnära kunskapsutveckling som bygger på empiri. Hypotesen som skall prövas är; det finns organisatoriska och ekonomiska brister som orsakar en fördröjning av omställningen av transportsystemet i svenska urbana områden. Piloter blir Göteborg, Uppsala och Umeå som alla tre har ambitiösa planer avseende omställning. Projektet skall också pröva om Trafikverkets nuvarande organisation i tillräcklig grad är anpassad för att interagera med kommunerna i omställningsarbetet. Denna del av projektet inkluderar en förstudie med en nulägesbeskrivning och status. Om beslut fattas att fortsätta med en huvudstudie så kan den leverera en beskrivning av hur en omställning transportsystemet mot ökad hållbarhet kan underlättas. Det inkluderar aspekter som finansiering och kunskapsstöd för omställning. Vidare skall en intern granskning av Trafikverkets agerande då inkluderas för att se om här finns förändringsbehov. Abstract: The Swedish Transport Administration has a long experience of cooperation with the cities in Sweden. One of the activities is the work with the Urban Environment Agreement. There is good experience of working in "package solutions" rather than in individual projects. With its background, the Swedish Transport Administration can help facilitate the cities' climate change. Viable Cities is one of Sweden's 17 national strategic innovation platforms, SIPs, jointly funded by the Swedish Energy Agency, Vinnova and Formas, which aims to create transformative system change based on the Climate Neutral Cities 2030 mission with a good life for everyone within the planet's borders. This is in line with Agenda 2030, which is a starting point for Swedish cities' climate and sustainability work. Viable City's operations have developed from financing individual projects to working with urban climate change as a "mission". This means a shift to the whole - across all sectors, including the “entire financial value chain” - and to the long term, primarily in 2030 and with a comprehensive climate investment plan. Within the framework of Viable Cities, a more problematic knowledge development based on empirical data is needed. The hypothesis to be tested is; There are organizational and financial shortcomings that cause a delay in the transition in Swedish urban areas. Pilots will be Gothenburg, Uppsala and Umeå, all three of which have ambitious plans for conversion. The project will also test whether the Swedish Transport Administration's current organization is sufficiently adapted to interact with the municipalities in the conversion work. This part of the project includes a feasibility study with a current situation description and status. If a decision is made to continue with a main study, it can provide a description of how a transition to increased sustainability can be facilitated. It includes aspects such as financing and knowledge support for adjustment. Furthermore, an internal review of the Swedish Transport Administration's actions will then be included to see if there is a need for change here.
Item type: