National Transport Library Research Database

Trängselskatter och dess effekter på fastighetspriser – En empirisk analys baserad på införandet av trängselskatter i Göteborg (Congestion taxes and their effects on property prices - An empirical analysis based on the introduction of congestion taxes in Gothenburg)

  • Andersson, Henrik
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-01-01 -- 2024-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/98331
Subject(s): Abstract: Att studera effekterna av trafikåtgärder på fastighetspriser har två huvudsyften: (1) möjliggöra för en monetär uppskattning av preferensen för förbättrade miljö- och transportförhållanden, och (2) ökad kunskap om de fördelningspolitiska effekterna av åtgärderna. Det förra, dvs skattningen av monetära värden, är av central betydelse för samhällsekonomiska kalkyler samt prissättning av transportutnyttjande (ekonomiska instrument), medan den senare är av central betydelse för att förstå attityder till trafikåtgärder av det aktuella slaget. Detta projekt avser att använda införandet av en sådan trafikåtgärd för att skatta individers preferenser för olika miljöaspekter. Vi avser att studera effekterna av införandet av trängselskatten i Göteborg 2013 på fastighetspriser. Metoden som kommer att användas är den hedoniska regressionsansatsen som är väletablerad för att studera hur olika attribut påverkar fastighetspriser. Metoden bygger på att fastighetspriser förklaras av fastighetens olika attribut, tex yta och standard, och de attribut som vi framförallt är intresserade av i denna studie är fastighetens lokalisering samt buller- och luftföroreningsnivåer vid fastigheten. Analysen av trängselskatter kommer att kompletteras med en enkätstudie i vilken avser att studera betalningsvilja, preferenser och attityder relaterade till nyttigheter/kostnader som påverkas av trängselskatter, samt hur individer uppfattar att deras beteende påverkats av införandet av trängselskatterna. Analysen av fastighetspriserna baseras på individers faktiska beteende baserat på registerdata och enkätsvaren kompletterar den analysen genom att bidra med information om hur individer uppfattar sitt eget beteende, vilket registerdata ej kan bidra med. Abstract: To study of the effects of traffic measures on property prices has two main objectives: (1) to elicit monetary estimates of the preference for improved environmental and transport conditions, and (2) to provide knowledge of the distributional effects of the measures. The former, i.e. the estimation of monetary values, is of central importance for both economic evaluations of policies and project and the pricing of transport utilization (i.e. the use of economic instruments), while the latter is of central importance in understanding the resistance that often arises in the creation and implementation of such measures. This project intends to use the introduction of such a measure to estimate individuals' preferences for various environmental aspects. We intend to study the effects of the introduction of a congestion tax in Gothenburg in 2013 on property prices. The method that will be used is the hedonic regression approach, which is well established to study how different attributes affect property prices. The method relies on the on the fact that property prices are explained by the various attributes of the property, such as area and size, and the attributes that we in this study are primarily interested in are the location of the property as well as noise and air pollution levels at the property. The analysis of the effects from the congestion tax on the environmental attributes and the property prices will be supplemented with a survey aimed at studying preferences and attitudes related to benefits/costs as a result of the congestion tax, and how individuals perceive their behavior to have been affected by the introduction of it. The analysis of property prices is based on individuals' actual behavior based on register data and the survey complements that analysis by providing information on how individuals perceive how their own behavior may have had been affected, which register data cannot provide.
Item type: