National Transport Library Research Database

Kurvskrik – inverkan från anläggningens fysiska utformning och underhållsstatus (Wheel sequel – interaction from the physical design of assets and maintenance regime)

  • Torstensson, Peter
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-10-08 -- 2024-12-01 Registration number:
  • Trafikverket 2020/49829
Subject(s): Abstract: Det är regeringens avsikt att låta spårtrafiken spela en nyckelroll i omställningen till en hållbar transportförsörjning åt medborgarna och näringslivet. Spårburen trafik blir ett svar till den prognostiserade starka tillväxten i transportarbete samtidigt som den erbjuder en yt-effektiv lösning till framtidens förtätade storstadsregioner. Det övergripande syftet med det aktuella projektet är att stödja denna utveckling genom att öka medborgarnas acceptans gentemot den. Fokus för arbetet är den mest störande bullerkällan förknippad med spårbunden trafik, nämligen kurvskrik. Arbetet kommer ge en nulägesbeskrivning av kurvskriksproblematiken på Trafikverkets järnvägsanläggning. Med avstamp i denna kartläggning, och med hänsyn tagen till övrig kunskap som resulterar från projektet, tas en strategi fram för hur myndigheten i framtiden ska hantera problemområdet. I denna del av arbetet kommer Matthias Asplund, UHtsp1, aktivt samarbeta med övriga projektparter. Ny kunskap angående vilka variabler som orsakar kurvskrik tas fram genom analys av omfattande mängderna bullermätdata insamlade på Stockholms tunnelbana. Särskilt intresse riktas mot variabler relaterade till anläggningens fysiska utformning och underhållsstatus. Med hjälp av simulering identifieras rotorsaker till observationer gjorda i den statistiska analysen av mätdata. Projektet utgör en fortsättning på tidigare framgångsrikt arbete i samma konstellation.Abstract: The intention by the Swedish government, is to make rail transport a backbone in the future sustainable supply of mobility to citizens and industry. Rail transport provides the surface-efficiency required in future densely populated metropolitan regions. The ultimate objective of this project is to support this transition to a sustainable transport system. This is accomplished by increasing the citizens’ acceptance towards the development. As constituting the most disturbing railway noise source, the focus of the project is on curve squeal. The problem of curve squeal generated from Trafikverket’s railway infrastructure is surveyed. This forms a basis in the development of a strategy for how the problem area is to be to handled at the authority in the future. In this part of the work, active collaboration between Matthias Asplund, UHtsp1, and the other project partners is foreseen. The most important variables with respect to occurrence of curve squeal are investigated in a Big data statistical analysis of noise measurement data collected at the Stockholm metro. Special emphasis is put on variables related to track design and maintenance status. Root-causes to observations made in this analysis are explained and thoroughly investigated using numerical simulation. The project is a continuation of a previous successful work in the same constellation.
Item type: