National Transport Library Research Database

Effekter av fordonsfronter, autobroms och hastighet i påkörningar av fotgängare och cyklister (Effects of vehicle frontal design, AEB and speed in collisions with pedestrians and cyclists)

  • Rizzi, Maria
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-12-01 -- 2023-12-30 Registration number:
  • Trafikverket 2021/52715
Subject(s): Online resources: Abstract: Fotgängare och cyklister utgör en betydande andel av omkomna och allvarligt skadade i vägtrafiken. I en studie från 2017 (data tom 2014) illustrerades att genom att kombinera vänliga fordonsfronter (baserat på poäng i Euro NCAPs test för fotgängarskydd), automatisk nödbroms, lägre hastighetsgräns och hjälmanvändning bland cyklister, uppnås en högre reduktion av allvarliga skador bland fotgängare och cyklister (Ohlin, Strandroth, & Tingvall, 2017). Sedan studien genomfördes har det skett en utveckling på flera håll vilket gör det både nödvändigt och möjligt att uppdatera studien. Projektet syftar till att utvärdera hur effekten av vänliga fordonsfronter och automatisk nödbroms samt hjälmanvändning bland cyklister samvarierar med skyltad hastighet och (om möjligt) hastighetssäkrade GCM-passager. Målet med projektet är att bidra med en förbättrad förståelse för hur ett säkert system för cykel och fotgängare kan uppnås. Ett särskilt fokus är att förstå om effekten skiljer sig beroende på ålder eller kön. Abstract: Vulnerable road users as pedestrians and cyclists constitutes a significant proportion of fatalities and serious injuries in the road transport system. In a study from 2017 it was illustrated that by combining the effect of friendlier car fronts (based on the score in the Euro NCAP's test for pedestrian protection), automatic emergency braking, lower speed limit and helmet use among bicyclists, a higher reduction of serious injuries among pedestrians and cyclists is achieved (Ohlin, Strandroth, & Tingvall, 2017). Since the study was conducted, there has been a development in several areas, which makes it both necessary and possible to update the study. The aim of this project is to evaluate how the effect of friendlier car fronts and automatic emergency braking as well as helmet use among cyclists covaries with speed limit and (if possible) speed calming measures at pedestrian and bicyclist crossings. The aim of the project is to contribute with an improved understanding of how a safe system for bicycles and pedestrians can be achieved. A special focus is to understand whether the effect differs depending on age or gender.
Item type: