National Transport Library Research Database

Rekommendationer för HFMI-behandling av stålbroar - utveckling av dimensioneringsmetoder och tekniska kravspecifikationer (Recommendations for HFMI treatment of steel bridges - development of sizing methods and technical requirements specifications)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-07-01 -- 2022-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/68167
Subject(s): Online resources: Abstract: HFMI (High Frequency Mechanical Impact) är en metod som kan medföra stora materialbesparingar som påverkar en utmattningsbelastad konstruktions ekonomi och dess miljöpåverkan. För att nå dessa positiva effekter måste tekniken tillämpas på ett korrekt sätt med avseende på verifiering av bärförmåga och kontroll av utförande. Forskargruppen ”Lättviktskonstruktioner” på Chalmers har under åren 20142019 arbetat intensivt inom detta område. Detta arbetet har bland annat resulterat i formulering av en normativ bilaga till EN 1993-1-9 som kommer att ge stöd för användning av HFMI-behandling i svetsade stålkonstruktioner. Erfarenheten från tidigare forskningsprojekt och från broprojekt där HFMI-behandling har varit aktuell visar dock att det behövs ytterligare arbete inom området för att garantera en robust och säker användning av HFMI, framförallt för nya stål- och samverkansbroar. Målet med detta projekt är därför att skapa förutsättningar för säker och robust implementering av HFMI-behandling av svetsförband i stål- och samverkansbroar med avseende på så väl dimensioneringsförfarande som på metodutförande och kvalitetssäkring. Detta projekt är en uppföljning av ett tidigare BBT-projekt (2014-13) och bygger delvis på resultat och metoder från ett annat samarbetsprojekt finansierat av BBT (2015-001). Projektet genomförs i samverkan mellan forskare på Chalmers, KTH och aktörer från olika segment i brobranschen inkl. WSP (konsult), Trafikverket & SL (beställare/broförvaltare) och HiFIT-Scandinavia (teknologileverantör). Projekttiden är 2 år med leveranser redan efter drygt halva projekttiden för att möta de förväntade behoven i brobranschen. Projektmålen är starkt kopplade till flera av BBT-programmets mål. Det stora intresset för HFMIbehandling i branschen grundas bland annat i nya möjligheter att optimera stålbroar med kännbara besparingar i material, kostnad och miljöpåverkan. Vidare har projektet stor fokus på implementering av ny teknik och forskningsresultat. Kunskaps- och kompetensutveckling av branschaktörer är också i fokus. Abstract: HFMI (High Frequency Mechanical Impact) is a method that can result in large material savings that affect the fatigue-stressed design economy and its environmental impact. In order to achieve these positive effects, the technology must be correctly applied in terms of verification of load bearing capacity and control of execution. The research group "Lightweight structures" at Chalmers has worked intensively in this area during the 2014/2019 period. Among other things, this work has resulted in the formulation of a normative appendix to EN 1993-1-9 that will provide support for the use of HFMI treatment in welded steel structures. However, experience from previous research projects and from bridge projects where HFMI treatment has been relevant shows that further work is needed in the area to ensure robust and safe use of HFMI, especially for new steel and collaboration bridges. The aim of this project is therefore to create the conditions for safe and robust implementation of HFMI treatment of weld joints in steel and joint bridges with respect to both the sizing procedure and method execution and quality assurance. This project is a follow-up to a previous BBT project (2014-13) and is partly based on results and methods from another collaboration project funded by BBT (2015-001). The project is being carried out in collaboration between researchers at Chalmers, KTH and performers from different segments in the bridge industry incl. WSP (consultant), Trafikverket & SL (client / bridge manager) and HiFIT-Scandinavia (technology supplier). The project period is 2 years with deliveries already after just over half the project time to meet the expected needs in the bridge industry. The project objectives are strongly linked to several of the objectives of the BBT program. The great interest in HFMI treatment in the industry is based, among other things, in new opportunities to optimize steel bridges with tangible savings in materials, cost and environmental impact. Furthermore, the project has a strong focus on the implementation of new technology and research results. Focus on knowledge and competence development of performers in the industry is also in focus.
Item type: