Abstract: På dagens fartyg finns fler och fler komponenter med inbyggd intelligens från vilka data kan hämtas. Idag stannar informationen i komponenten eller i bästa fall samlas ombord. Projektgruppen har skannat av marknaden och kan konstatera att det inte finns ett ROC som vi tänker oss utan de lösningar vi funnit är teknikdrivna och anpassade för transocean trafik med inriktning på ett smalare område som t.ex. bränsleekonomi. Vårt projekt har siktet på att fokusera mer på människan bakom skärmarna, hur ROC kan servera informationen mer lättbegripligt. Visualisering, ”human factors”, ergonomi och larmhantering är viktiga delar som vi tänker koppla ihop med tekniska system anpassad för de behov som finns för trafikintensiv skärgårdstrafik.
Abstract: On today's ships, there are more and more components with built-in intelligence from which data can be retrieved. Today, the information stays in the component or at best is collected on board. The project group has scanned the market and can state that there is no ROC that we envisage, but the solutions we have found are technology-driven and adapted for transoceanic traffic with a focus on a narrower area such as. fuel economy. Our project aims to focus more on the people behind the scenes, how ROC can serve the information more easily understood. Visualization, "human factors", ergonomics and alarm handling are important parts that we intend to connect with technical systems adapted to the needs that exist for traffic-intensive archipelago traffic.