Abstract: Stressrelaterade sjukdomar ökar stadigt i samhället och har blivit ett folkhälsoproblem. Transportmiljöer är en del av nästan alla människors vardagslandskap – utpekat i den europeiska landskapskonventionen som ett landskap det särskilt ska värnas om. Infrastrukturens byggda anläggningar påverkar människor både som resenärer och trafikanter men även de som befinner sig i infrastrukturens influensområde. Hypotesen är att eftersom så många människor dagligen rör sig genom Trafikverkets anläggningar kan en medveten planering och utformning av anläggningarna, påverka ett stort antal människors mående i positiv riktning. Inom miljöpsykologin har forskarna visat hur välutformade miljöer kan bidra till människors rehabilitering från stressrelaterade sjukdomar. I Sverige finns det i dag ingen forskning inom miljöpsykologi kring hur infrastrukturmiljöer och –anläggningar påverkar människor mående. Förstudien ska kartlägga den relaterade forskning som finns inom miljöpsykologiområdet och som kan appliceras på transportsektorn. Därigenom kan en bild av vad som är gjort skapas. Ur den bilden kan slutsatser dras om hur Trafikverket kan gå vidare med studier och forskning kring miljöpsykologi inom transportsektorn.
Abstract: Stress-related diseases are steadily increasing in society and have become a public health issue. Transport environments are part of almost everyone's everyday landscape - designated in the European Landscape Convention as a landscape that should be especially protected. The infrastructure's built facilities affect people both as travellers and road users, but also those who are in the infrastructure's area of influence. The hypothesis is that since so many people move through the Swedish Transport Administration's facilities on a daily basis, a conscious planning and design of the facilities can affect a large number of people's health in a positive direction. In environmental psychology, researchers have shown how well-designed environments can contribute to people's rehabilitation from stress-related illnesses. In Sweden today, there is no research in environmental psychology on how infrastructure environments and facilities affect people's well-being. The feasibility study will map the related research that exists in the field of environmental psychology and that can be applied to the transport sector. In this way, an image of what has been done can be created. From that image, conclusions can be drawn about how the Swedish Transport Administration can proceed with studies and research on environmental psychology in the transport sector.