Abstract: Trafikverket ska genomföra förändringar avseende planering och produktionsledning i tre områden för basunderhåll, samt ta fram nya affärsupplägg för icke linjebunden kraft och periodisk mätning. Trafikverket ska även se över behovet av att förfoga över egna spårgående maskiner. Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) ska i samarbete med Trafikverket etablera ett förfarande och identifiera parametrar som möjliggör en utvärdering av dessa förändringar, med fokus på basunderhåll. Målet är att de metoder som tas fram inom projektet och de observationer som görs ska bidra till ett lärande och en tillämpbar beställarkunskap som kan bidra till ett effektivare järnvägsunderhåll. Projektet består av både kvalitativa och kvantitativa analyser. Den inledande studien (arbetspaket 1) lägger grunden för en fördjupad förståelse av dagens förfarande. Avsikten är att i nära samarbete med Trafikverket formulera hypoteser som ska testas i de kvantitativa studierna. Denna studie ska också identifiera de data som behöver samlas in och tolkas samt skapa en förståelse för mekanismerna bakom kvantitativa resultat. Detta bidrar till att stärka processen och skapa förändringar i önskad riktning. De kvantitativa studierna (arbetspaket 2 och 3) analyserar verksamheten under perioden fram till de planerade förändringarna och kan därmed ge ytterligare underlag till Trafikverkets förändringsarbete samt skapa förutsättningar för att identifiera orsakssamband i uppföljningar. I arbetspaket 2 och 3 ingår också att analysera effekter som är svåra att utvärdera med tillgängliga data.Abstract: Trafikverket will bring back three railway maintenance areas to in-house planning and production management and will consider new business strategies for power stations and periodic measurements of the infrastructure. Trafikverket will also evaluate the need to have railbound machines at their own disposal. The Swedish Road and Transport Research Institute (VTI) will, in collaboration with Trafikverket and with a focus on railway maintenance, develop a procedure and identify parameters that enables an evaluation of the planned changes. The aim is to contribute to applicable knowledge that can strengthen the work towards more efficient railway maintenance. The project consists of both qualitative and quantitative analyses. The initial study (work package 1) lays the foundation for a thorough understanding of current practices. The intention is to – in close collaboration with Trafikverket – formulate the hypotheses that will be tested in the quantitative analyses. Work package 1 will also identify the data that needs to be retrieved and interpreted, as well as create an understanding for the mechanisms behind quantitative results. This will contribute to the process of creating the desired changes. The quantitative studies (in work packages 2 and 3) analyse the organisation and its activities before the planned reforms are carried out and can therefore provide additional information to Trafikverket’s reform process and create the conditions for identifying causal effects in evaluations of the reform. Work packages 2 and 3 also comprise an analysis of effects that are difficult to evaluate with available data.