National Transport Library Research Database

Drivmedelstillägg för elektrifierade tunga lastbilstransporter (Index for electrified truck transport)

  • Josefsson, Andreas
  • Lindholmen Science Park AB, Svenskt företag eller organisation, 556568-6366
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-01-01 -- 2023-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2022/107883
Subject(s): Online resources: Abstract: Föreliggande projekt fokuserar till att skapa underlag för ett index för elektrifierade lastbilstransporter, likt den modell som idag används för dieselbaserade lastbilstransporter. I fokus för projektet är tunga lastbilstransporter baserat på batterielektrisk teknik. De skillnader som bland annat behöver utforskas är skillnader i pris för energi- och effekt i förhållande till tid, geografi, icke-publik och publik samt hur olika kostnadsslags inverkan på totalkalkylen förändras med eldrift. Syftet med projektet är att ta fram en metodbeskrivning för ett tillämpbart index för elektrifierade tunga vägtransporter som kan börja användas under 2023-2024. Detta för att skapa samsyn mellan transportköpare och -säljare och därmed åstadkomma en uppskalning i antalet elektrifierade emissionsfria transporter. Åkerierna har tydligt framhållit behov av att ta fram ett index skyndsamt givet bl.a. de volatila elpriserna. Projektplanen är därför satt utifrån denna kontext med behov av att skyndsamt få fram ett användbart index samtidigt som vi vill undersöka viktiga komponenter som är relevanta. Tidplanen bygger på att projektet startas upp så snart som möjligt och pågår sex månader. Detta projekt är ett samverkansprojekt mellan Sveriges Åkeriföretag, Göteborgs Universitet och CLOSER vid Lindholmen Science Park. Utöver dessa deltar även logistikaktörer såsom åkerier, speditörer, transportköpare, lastbilstillverkare, drivmedelsaktörer, energibolag, branschorganisationer och akademin i de workshops som planeras.Abstract: The current project focuses on creating a basis for an index for electrified truck transport, similar to the model currently used for diesel-based truck transport. The focus of the project is heavy truck transport based on battery electric technology. Among other things, the differences that need to be examined are differences in price for energy and power in relation to time, geography, non-public and public, as well as how the cost elements in the total-cost-of-operation changes with electric operation. The purpose of the project is to produce a method description for an applicable index for electrified heavy road transport that can be adapted during 2023-2024. This is to create consensus between transport buyers and sellers and thereby enable an upscaling in the number of electrified emission-free transport. The haulers have clearly emphasized the need to produce an index quickly given, among other things, the volatile electricity prices. The project plan is therefore set based on this context with the need to quickly produce a useful index while at the same time sufficient to examine important components that are relevant. The schedule is based on the project being started as soon as possible and lasting six months. This project is a collaborative project between Sveriges Åkeriföretag, Gothenburg University and CLOSER at Lindholmen Science Park. In addition to these, logistics players such as haulage companies, freight forwarders, transport buyers, truck manufacturers, fuel distributors, energy companies, industry organizations and academia also participate in the workshops that are planned.
Item type: