Abstract: APIS-projektet bidrar till KTH CSA:s målsättning att öka medvetenheten, utveckla kunskap och metoder som kommer att stödja intressenter att utveckla och implementera framtidens hållbara luftfart. APIS verktyg och metoder adresserar specifikt buller och störningar från befintliga och nya flygplanstyper, inklusive drönare. Detta inkluderar utveckling av en simuleringsplattform SAFTu och ett ramverk för implementering. Projektet genomförs med en bred ansats som inkluderar och engagerar aktörer genom diskussion och intervjuer, som till exempel Trafikverket, kommuner och regioner. Plattformen SAFTu planeras att kunna stödja analys av såväl dagens flygtrafik som morgondagens flygfarkoster. Drönare bedöms ha potential att möjliggöra en framtida fossilfri transportekonomi, men att hantera buller från drönarsystem och andra UAM (Urban Air Mobility) system är avgörande för deras acceptans i samhället. Om buller och störningar inte beaktas tillräckligt finns det risk att förverkligandet av dessa innovationer försenas av inlåsningar, eller till och med blockeras i planeringsprocesser.Abstract: The APIS project contributes to KTH CSAs aim to increase awareness, develop knowledge and methods that will support stakeholders developing and implementing future sustainable aviation. APIS tools and methods in particular address noise and annoyance from existing and new aircraft types including drones. This includes developing a simulation platform SAFTu and implementation framework in a collaborative approach with stakeholders including regulators, municipalities and the aviation industry. The SAFTu framework supports analysis of both standard aircraft as well as novel air vehicles, like UAVs (Urban Air Vehicles).