Abstract: Nationell, regionalt och i många av Sveriges kommuner finns målsättningar om ökad cykling. Dessa målsättningar är dock svåra att följa upp, då cykeltrafikens storlek inte mäts och följs i samma omfattning som för exempelvis biltrafiken. Med de metoder som används idag för flödesmätningar är det inte möjligt att skatta hela cykeltrafikarbetet i kommunen, då flödesmätningarna inte genomförs på systemnivå för hela det cykelbara vägnätet. Det finns flera anledningar till att cykeltrafikarbetet är ett relevant mått för att följa cyklingens utveckling. En skattning av det totala cykeltrafikarbetet ger en möjlighet att följa cyklingens utveckling i hela kommunen och inte endast vid de mätpunkter som ofta placeras i starka stråk. Cykeltrafikarbetet ger underlag till att kunna beräkna olycksrisker och cyklisters exponering för luftföroreningar. Det ger även underlag att bedöma cykeltrafikens bidrag till andra mål för kommunen och inom Agenda 2030 om exempelvis minskad klimatpåverkan från transportsektorn, minskade utsläpp av luftföroreningar och ökad folkhälsa. Med en enhetlig metod för cykelflödesmätningar kan även effektsamband för olika cykelsatsningar följas upp och ge kunskap om vilka insatser som leder till en ökad cykling. Syftet med projektet är att ta fram en accepterad, tillförlitlig, tillämpbar och enhetlig metod för att skatta cykeltrafikarbetet genom flödesmätningar i kommunen. Myndigheten Trafikanalys fick i uppdrag av regeringen att utveckla och föreslå en enhetlig metod för systematiska mätningar av cykeltrafik på lokal och regional nivå och det arbetet avrapporterades i januari 20181. Innan metoden som Trafikanalys föreslår kan tillämpas behöver den anpassas utifrån kommunala förutsättningar. VTI (Statens Väg- och Transportforskningsinstitut) har under 2018–2019 genomfört en förberedande studie inför en pilotstudie av cykelflödesmätningar på det cykelbara vägnätet. Resultatet presenteras i rapporten Enhetlig metod för cykelflödesmätningar – en förberedande studie2. Studien omfattar den teoretiska anpassningen av metoden till kommunala förutsättningar och ger förslag till upplägg av en pilotstudie där den anpassade metoden testas och frågeställningar gällande avgränsningar och definitioner undersöks. Föreliggande projektansökan omfattar den praktiska tillämpningen av metoden i form av en pilotstudie.
Abstract: The aim of the Project is to develop a method to estimate bike data in total, using measured data.