National Transport Library Research Database

CTR - Utvärdering av förbättrad motorvägsstyrning – en fallstudie (CTR - traffic control on motorways)

  • Grumert, Ellen F
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-07-01 -- 2023-04-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/75906
Subject(s): Online resources: Abstract: Utvecklingen av dagens motorvägsstyrning i Stockholm är ett pågående projekt hos Trafikverket. Målet är att förbättra processen kring dagens motorvägsstyrning gällande databearbetning, programvara, val av styrstrategi, med mera. Vid val av hastighet vill man kunna vara mer flexibel än i dagens system, dvs. styrstrategier för val av hastighet ska kunna vara platsspecifika och beroende av infrastruktur och trafiksituationen på platsen. Parallellt pågår arbete i CTR-projektet Motorvägsstyrning med att utveckla och utvärdera styrstrategier med större flexibilitet vid valet av hastighet och målet att förbättra framkomligheten ytterligare. Ett viktigt krav är att styrstrategierna ska kunna skrivas som en trafikföreskrift för att på så sätt kunna använda tvingande hastigheter (röd ring), istället för rekommenderade hastigheter som idag används på de flesta sträckor med motorvägsstyrning i Stockholm. Trafikverkets mål är att under 2020-2021 implementera och testa de styrstrategier som tas fram i CTR-projektet Motorvägsstyrning på en teststräcka vid Södertälje, söder om Stockholm. Vi föreslår därför ett fortsättningsprojekt - Utvärdering av förbättrad motorvägsstyrning – en fallstudie - med syfte att utvärdera vilka effekter på framkomlighet, säkerhet och miljö som fås av den vidareutvecklade motorvägsstyrningen på teststräckan. Då vi redan idag har goda möjligheter att mäta trafikförhållandena på vägsträckan, genom tätt belägna detektorer installerade på 150-300 meters avstånd, har vi ett unikt tillfälle att jämföra dagens styrning med de förbättrade styråtgärderna. Sådana jämförelser av system i drift är mycket ovanliga, och kan bidra med nya kunskap kring styrning av motorvägar. Vidare samlas medelvärdesdata per körfält in på minutnivå och det finns även tillgänglig data på fordon-för-fordons nivå, vilket göra att vi kan få en detaljerad uppfattning om utvecklingen i trafiken också över tid. Målsättningen är att använda sunda och välmotiverade metoder för att på ett rättvist sätt kunna jämföra före- och eftersituationen med varandra. Detta föreslås göras genom att identifiera dagar med likartade trafikförhållanden, för att på så sätt undvika att dagar med olika trafiksituationer och därmed i praktiken icke-jämförbara dagar ställs mot varandra vid utvärderingen av effekterna av den förbättrade styrningen. Abstract: The development of traffic control on motorways in Stockholm is an ongoing project at the Swedish Transport Administration. The goal is to improve today's motorway traffic control system with respect to data processing, software, choice of control strategy, etc. When deciding on an improved control strategy (to motivate the speed limit to display on variable message signs) the aim is to allow for a more flexible strategy than in today's system, ie. different control strategies can be assigned depending on the traffic conditions and the infrastructure on the considered location. In parallel, the CTR-project Motorway traffic control is developing and evaluating control strategies with greater flexibility when choosing the speed limit in order to improving traffic efficiency. An important requirement is that the control strategies must be written as a traffic regulation in order to be able to use compulsory speed limits (red ring), instead of the recommended speed limits that are currently used on most road stretches with motorway traffic control in Stockholm. In 2020-2021, the Swedish Transport Administration's goal is to implement and test the control strategies that are developed in the CTR-project Motorway traffic control on a test site around Södertälje, south of Stockholm. We therefore propose a continuation project - Evaluation of improved motorway control - a case study - with the aim to evaluate the effects on traffic efficiency, safety and environmental impacts of the improved motorway control strategy on the test site. Since we already have good opportunities to measure the traffic conditions on the road through densely located detectors installed at 150-300 meters distance, we have a unique opportunity to compare today's control strategy with the improved control measures. Such comparisons of systems in operation are very uncommon, and may contribute with new knowledge about motorway control strategies using variable speed limits. Furthermore, average data per lane is collected at a frequency of one minute and individual vehicle data is also available at the test site, which means that we can get a detailed understanding of the evolution of the traffic conditions over time. The aim is to use reliable and well-motivated methods to be able to compare the pre- and post-situation with each other in an objective way. This is proposed to be done by identifying days with similar traffic conditions. The reason for this is to avoid comparing days with different traffic situations, and thus in practice non-comparable days, with each other when evaluating the effects of the improved control.
Item type: