National Transport Library Research Database

BVFF Svenskt program för väganalys och dimensionering baserat på materialvetenskap och mekanik (BVFF Swedish programme for pavement analysis and design based on material science and mechanics)

  • Dinegdae, Yared
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-01-01 -- 2022-10-31 Registration number:
  • Trafikverket 2019/124129
Subject(s): Online resources: Abstract: Nuvarande dimensioneringssystem baseras på svaga empiriska samband mellan vägens nedbrytning och miljöfaktorer, trafik och materialegenskaper. Mot bakgrund av detta initierades ett flerårigt program av Trafikverket och företag (Skanska, NCC, PEAB) för att utveckla ett analysverktyg som med hjälp av fundamentala modeller kan prediktera nedbrytning och tillståndsutveckling i funktionella mått. Detta arbete är nu delvis slutfört och implementerat i ett Windows-baserat verktyg. Detta projekt syftar till att komplettera det nya verktyget med ytterligare modeller som tar hänsyn till att egenskaper hos material förändras över tid. Modeller som förmår prediktera effekter av åldring (vilket gör asfalt spröd och mer benägen att spricka och släppa sten), läkning (när bituminösa bindemedlet i asfalt spontant läker brottytor i mikrosprickor) samt hur fuktinnehåll påverkar obundna materials egenskaper. Projektet inkluderar även verifiering och validering av modeller med hjälp av svenska LTPP-sträckor. Projektet kommer att genomföras med ett nära samarbete mellan forskare, konsulter och entreprenörer från olika organisationer inklusive VTI, Skanska, Peab, WSP, ÅF och Texas A&M University (TAMU). Projektet är indelat i två faser där varje fas planeras levereras på årsbasis. Abstract: Current pavement design systems are based on weak empirical coupling between the road and its environment, traffic and materials (e.g., PMS Objekt). Recognizing the limitations of the current approach, both the Swedish Transport Administration and construction industry (Skanska, NCC, Peab) initiated a multi-year program to develop a new pavement analysis and design framework that integrates advanced material models with state-of-the-art predictions of field performance. This work has continued to date with the finalizing the last of the model developments and the implementation of the models in a windows-based pavement analysis tool. The current proposal is focused on the extension of the implementation effort to include all advanced materials models for more accurate mixture morphology characterization, kinetic-based aging and healing of asphalt mixtures, models for unbound granular materials prediction and as well as advanced traffic characterization into the new windows-based analysis tool. The project also includes the verification and validation of the resulting framework using Swedish long-term pavement performance and warranty project pavement sections. The project will be carried out with a close collaboration between researchers, consultants and contractors from various organizations including VTI, Skanska, Peab, WSP, ÅF and Texas A&M University (TAMU). The project is divided into two phases with each phase scheduled to be delivered on a yearly basis accordingly.
Item type: