National Transport Library Research Database

Förstudie om körsimulering och mikrosimulering för effektstudier av C-ITS-tjänster som ”Emergency Vehicle Approaching” (Prestudy regarding driving simulation and micro simulation for studying effects of C-ITS-services like ”Emergency Vehicle Approaching” )

  • Eriksson, Gabriella
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-08-01 -- 2020-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/78782
Subject(s): Abstract: Syftet med förstudien är att kartlägga önskat trafikantbeteende kopplat till olika trafiksituationer baserat på tidigare forskning men också genom intervjuer med blåljusorganisationer. Vidare syftar förstudien till att undersöka hur automatiserade fordon ska agera och hur EVA-meddelanden ska presenteras i teorin. Målet är att effektivisera och göra utryckningskörning mer trafiksäkert – inte enbart för utryckningsfordonen utan också genom att sträva efter ett homogent förhållningssätt i trafiken till EVA-situationer. Förstudien har som mål att sammanfatta denna nya kunskap i en rapport samt formulera ett projektförslag på en större studie med en ny metod där mikrosimulering och körsimulering kombineras för att studera effekten på framkomlighet och trafiksäkerhet för olika sätt att förmedla EVA-meddelanden i olika trafiksituationer och vid olika nivåer på trafikflöden.Abstract: The purpose of the pre-study is to map the desired road user behavior related to different traffic situations based on previous research, but also through interviews with blue light organizations. Furthermore, the feasibility study aims to investigate how automated vehicles should act and how EVA messages should be presented in theory. The goal is to streamline and make emergency driving more traffic-safe - not only for the emergency vehicles but also by striving for a homogeneous approach in traffic to EVA situations. The preliminary study aims to summarize this new knowledge in a report and formulate a project proposal on a larger study with a new method in which micro-simulation and driving simulation are combined to study the effect on accessibility and road safety for different ways of conveying EVA messages in different traffic situations and at different levels of traffic flows.
Item type: