National Transport Library Research Database

BVFF Karakterisering av variabilitet i indata vid dimensionering av vägöverbyggnader (BVFF Characterisation of variability in input for pavement design)

  • Dinegdae, Yared
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-03-01 -- 2024-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/26442
Subject(s): Online resources: Abstract: Noggrann karakterisering och modellering av variabiliteten vid dimensionering av vägöverbyggnader är avgörande för prestationsbedömningen och den totala livscykelkostnadsberäkningen av beläggningsstrukturer. Projektet syftar till att karakterisera och modellera variabiliteten hos de parametrar som har betydande inverkan på sprick- och spårbildning. Detta kommer att uppnås genom att systematiskt studera data som har samlats in och sammanställts i LTPP-databasen, dokumentation för kvalitetskontroll (QC), litteratur och andra liknande källor. Resultat från litteratur och andra primära källor kommer att valideras med hjälp av data som erhålls från laboratorie- och fältmätningar. Det huvudsakliga förväntade resultatet av detta projekt kommer att vara graden av variabilitet och hur denna variabilitet definieras för indata som har ett betydande inflytande på tillståndsutveckling. Resultatet kan användas av forskare och praktiker som arbetar inom områdena sannolikhetsbaserad dimensionering och LCC.Abstract: Accurate characterization and modelling of the variability associated with pavement inputs is imperative for the performance evaluation and overall life cycle cost estimation of pavement structures. This project aims at characterizing and modelling the variability associated with the inputs that have significant influence on cracking and rutting performances. This will be achieved by systematically studying data which has been collected and compiled in the long-term pavement performance (LTPP) database, quality control (QC) documents, literature and other similar sources. Findings from literature and other primary sources will be validated using data which is obtained from laboratory and field measurements. The main expected outcome of this project will be the level of variability and how this variability is defined for the inputs which have a significant influence on pavement performance. The result can be used by researcher and practitioners who are working in the areas of probability-based performance evaluation and life cycle cost analysis.
Item type: