National Transport Library Research Database

När var hur? – Identifikation av orsaker till hydrogeologiska störningar i undermarksbebyggelse (Identification of hydrogeological disturbances in sub-surface construction )

  • Rosén, Lars
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-11-01 -- 2024-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2019/45670
Subject(s): Online resources: Abstract: Infrastruktur under mark innebär ofta att grundvattennivåer påverkas vilket kan ge upphov till sättningsskador, påverkan på naturvärden, brunnar för energi och vattenutvinning och mobilisering av föroreningar med stora kostnader som följd. Detta projekt syftar till att utveckla mer effektiva och korrekta metoder baserade på data-drivna och process-baserade modeller för att bedöma om en grundvattenpåverkan har uppkommit och vad som är dess orsak. Dessa analysmetoder ska kunna användas för att bedöma i vilken utsträckning i tid och rum ett visst infrastrukturprojekt har orsakat en störd grundvattensituation. I dagsläget saknas en effektiv, sammanhållen och objektiv metod oavsett av vem som genomför analysen för utredning av orsaker till hydrogeologiska störningar i urbana miljöer. En sådan metod kan minska osäkerheterna kring störningens orsak vilket innebär att rätt åtgärder på rätt plats och i rätt tid kan implementeras innan kostsamma skador uppstår. Metoden ska utgå från data som generellt är tillgänglig i infrastrukturprojekt och appliceras på fallstudier i två av Trafikverkets projekt (Västlänken och Förbifart Stockholm). För att kunna förstå och planera för framtida störningar till följd av klimatförändringar kommer simuleringar att genomföras för att undersöka hur ett förändrat klimat påverkar en till följd av undermarksbyggande störd grundvattensituation. Genom intervjuer med Trafikverket, dess leverantörer och sakägare kommer metoderna i ett sista steg anpassas till det praktiska behovet. Projektet kommer dokumentera metoder med exempel i en handledning och skapa ett utgångläge för en state-of-the-art verktygslåda för analys av orsaker till grundvattenpåverkan i infrastrukturprojekt idag och i ett framtida klimat.Abstract: Construction of underground facilities often implies impact of groundwater levels, which leads to subsidence-related damage, impact of objects with high nature-values, impact of groundwater and geothermal heat wells and mobilization of pollutants. These negative impacts are in turn associated with high costs. The proposed project aims to develop more effective and correct methods based on data-driven and process-based models for assessment of groundwater impact and its causes. The methods developed should make traceable the extent to which a certain infrastructure project perturbs the groundwater in time and space. Currently, there is a lack of an effective, holistic and objective method, independently of who has performed the analysis for identification of hydrogeological impacts and their causes. Such a method can reduce uncertainties associated with the cause of an impact which allows for timely mitigation measures at the correct location and time before high costs arise. The method will be based on data that is typically available in infrastructure projects and be applied in two case studies (The Swedish Road Administration's (TRV) Western Link and Bypass Stockholm projects). Further, simulations will be performed to improve the basis for understanding and planning for how future climate change will impact groundwater conditions in relation to underground construction. Through interviews with TRV and its contractors as well as stakeholders, the methods will be adjusted to the practical requirements. The project will document the methods and describe examples within a tutorial. This will serve as a starting point for creating a state-of-the-art toolkit for analysis of groundwater impacts in infrastructure projects today and in a future climate.
Item type: