National Transport Library Research Database

Vägkroppens funktion för vägutrustningars funktion (The road underground and it's implications for proper road appurtenance performance)

  • Wenäll, Jan
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2010-07-01 -- 2014-12-31 ; 3800000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2010:1310
Subject(s): Abstract: Vilka krav bör man ställa på en vägkropp, kanske framförallt en befintlig vägkropp, för att den säkert skall kunna bära ett vägräcke eller en stolpe? Hur säkerställer man att en "gammal" vägkropp, med delvis okända jordmekaniska egenskaper, tål belastningen från ett nymonterat vägräcke? Vilka krav skall man ställa när man planlägger en ny vägkropp för att säkerställa att den klarar av att korrekt bära ett vägräcke eller en stolpe? I dagsläget finns det i stort sett ingen koppling mellan den vägutrustning (vägräcken, belysningsstolpar och vägmärkesstolpar) som monteras på vägen och de markförhållanden som noteras vare sig på vägen eller på den provplats där vägutrustningen godkännandeprovas. Kan man koppla samman funktionalitetsprovet, som utförs på krockbana i "kontrollerad" mark, med den förväntade funktionen i en verklig installation? Kan man på något sätt "kalibrera" markens beskaffenhet? Om vägkroppen behöver förstärkas, hur gör man då lämpligast det med avseende på de krav ett vägräcke ställer? Kan man ta fram riktlinjer för hur man försäkrar sig om överensstämmande funktion mellan verklighet och krockbana? Vilka kvalitetskrav kan man/får man/bör man ställa på markbeskaffenhet?Abstract: What type of requirements should be defined for a road underground, firstly an existing underground, for to safely support a barrier or a column? How can we make sure that an old underground, with partly unknown soil properties, can withstand the forces from a newly installed barrier? Which requirements are essential when a new road and underground is planned, to make sure that the later correctly can carry a barrier or a column? Currently, there are more or less no connection between a given roadside appurtenance and soil mechanics, neither on the test site for the initial type testing, nor on the later given road installation spot. Can the functionality in controlled soil properties at the test site be somehow validated in respect of the later functionality in any real installation? Is there some kind of soil properties calibration that can be used? If the underground needs to be reinforced, what methods are to be recommended in respect of barrier functionality? Can there be guidelines for the implementation between initial type test and real life installations? What type of quality demands are possible and allowed to define for the soil mechanics?
Item type: