National Transport Library Research Database

Prognosmodell för framtida kompetens- och resursbehov knutet till svensk infrastruktur för spårburen trafik (Forecast model for future competence and resource needs related to Swedish infrastructure for rail traffic)

  • Torstensson, Peter
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-01-28 -- 2019-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2019/11249
Subject(s): Online resources: Abstract: Detta är en fortsättning på projektet ”Prognosmodell för framtida kompetens- och resursbehov inom järnvägsbranschen” (VTI rapport 997). Det föreslagna projektet kommer att vidareutveckla den metod som beskrivs i slutrapporten och tillämpa denna för att prognostisera kompetens- och resursbehovet knutet till byggnation, drift och underhåll av svensk infrastruktur för spårburen trafik. Som del i det föreslagna projektet kommer även en kartläggning av tillgången på utbildad personal från de anpassade utbildningsprogrammen att presenteras och därmed möjliggöra att eventuell framtida brist på resurser eller kompetenser uppskattas. I en nyligen publicerad rapport beskriver Sveriges byggindustrier hur bristen på utbildad personal redan idag orsakar försenade byggprocesser. Rapporten påtalar behovet av en kraftsamling för att kunna realisera kommande års ökande investeringar i infrastrukturen för spårburen trafik. Situationen måste hanteras via dialog med samtliga aktörer i branschen inklusive beslutsfattare, infrastrukturförvaltare, utbildningsanordnare och näringslivet. Förutom att utgöra ett betydelsefullt underlag i dessa diskussionerna, möjliggör prognosmodellen att redan i planeringsprocessen proaktivt kunna anpassa insatser för att undvika eventuella resursbristsituationer.Abstract: This is a continuation of the project "Forecast model for future competence and resource needs in the railway industry" (VTI report 997). The proposed project will further develop the method described in the final report and apply it to forecast the competence and resource needs associated with the construction, operation and maintenance of Swedish infrastructure for rail-borne traffic. As part of the proposed project, a survey of the availability of trained staff from the adapted education programs will also be presented, thereby enabling any future lack of resources or competencies to be appreciated. In a recently published report, Sweden's construction industry describes how the lack of trained personnel already causes delayed construction processes. The report points to the need for a force-gathering to be able to realize the coming years' increasing investments in the infrastructure for rail-borne traffic. The situation must be managed through dialogue with all players in the industry, including decision-makers, infrastructure managers, education providers and the business community. In addition to providing an important basis for these discussions, the forecast model enables the pro-active process to adapt efforts to avoid possible resource shortages already in the planning process.
Item type: