National Transport Library Research Database

REDO 2.0: Preventivt arbete för en hållbar social arbetsmiljö

  • Lööf, Jenny
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-10-18 -- 2025-02-28 Registration number:
  • Trafikverket 2020/119533
Subject(s): Abstract: Regeringens transportpolitiska funktionsmål innebär att systemets utformning, funktion och användning ska medverka till att ge alla en grundläggande tillgänglighet med god kvalitet och användbarhet samt bidra till utvecklingskraft i hela landet. För att uppnå detta behöver transportindustrin i allmänhet och sjöfarten i synnerhet kognitiv mångfald i sitt angreppssätt för att hantera de strategiska förändringar som vi står inför med digitalisering, automation och utveckling av nya tjänster. Men kvinnor utgör en liten minoritet och har inte samma makt och inflytande över utvecklingen som män har, så för att främja innovationskraften krävs en trygg och inkluderande sociala arbetsmiljö där olika kön, etnicitet och bakgrund ses som självklara fördelar. REDO 2.0 är ett projekt som vill ta ett stort grepp runt preventivt arbete för social hållbarhet till sjöss. Utifrån de tre grundbultarna trygghet, inkludering och motivation kommer vi att utveckla metoder och verktyg samt hitta nya vägar till lärande och förståelse för att bidra till att sjöfart är en arbetsplats med bra social arbetsmiljö. REDO 2.0 utgår från kvalitativa och kvantitativa studier, analyser och slutsatser inom projektet REDO (Rekrytering till sjöfarten - Måste sjöman vara män?, TRV 2019 / 96491) där fokus har varit att förbättra jämställdheten till sjöss genom att fler kvinnor söker jobb och stannar inom den maritima industrin. REDO visar tydligt att det krävs insatser i den sociala arbetsmiljön för att öka jämställdheten och att en tryggare och mer inkluderande arbetsmiljö gagnar både kvinnor och män. Ledarskap och medarbetarskap är intimt förknippat med den sociala arbetsmiljön och ombord på ett fartyg, där hierarkin är strikt, avgör ledarna ofta kulturen. Projektet sätter därför ett särskilt fokus på befälhavarens roll, ansvar och möjlighet till stöd. Projektet genomförs av RISE, Sjöfartsverket, Svensk Sjöfart, Chalmers, och MÄN som projektpart, tillsammans med fem rederier. REDO 2.0 är en del av Vågrätt som i sin tur är en del av EUs Women in Transport- Platform for change. Abstract: The Government's transport goals mean that the system's design, function, and use must contribute to providing everyone with basic access to good quality and usability, as well as contributing to development possibilities throughout the country. To achieve this, the transport industry in general and shipping in particular need cognitive diversity in their approach to deal with the strategic changes we face with digitalization, automation, and the development of new services. But women constitute a small minority and do not have the same power and influence over development that men have, so to promote the power of innovation requires a safe and inclusive social work environment where having different genders, ethnicities and backgrounds is seen as advantageous. REDO 2.0 is a project that aims to take a big step towards preventive work for social sustainability at sea. Based on the three cornerstones of safety, inclusion and motivation, we will develop methods and tools and find new ways of learning and understanding to contribute to shipping becoming a workplace with a good social work environment. REDO 2.0 is based on qualitative and quantitative studies and conclusions within the project REDO (Rekrytering till sjöfarten - Måste sjöman vara män? TRV 2019/96491) where the focus has been on improving gender equality at sea by more women applying for jobs and staying in the maritime industry. REDO clearly shows that efforts are needed in the social work environment to increase equality and that a safer and more inclusive work environment benefits both women and men. Leadership and co-operation are intimately associated with the social work environment and onboard a ship, where the hierarchy is strict the leaders often determine the culture. The project therefore places a special focus on the master's role, responsibilities, and opportunities for support. The project is carried out by RISE, the Swedish Maritime Administration, Sweship, Chalmers, and MÄN, as the main project partners, along with five shipping companies. REDO 2.0 is part of Vågrätt, which in turn is part of the EU's Women in Transport-Platform for change.
Item type: