Abstract: Projektet ”En ny generation järnväg” ska bygga nya höghastighetsbanor som ska byggas med ballastfritt spår. Detta kräver stora mängder betong som medför utsläpp av CO2-ekvivalenter om c:a 0,5ton/spårmeter. Genom att t.ex. modifiera konstruktion eller material skulle utsläppen kunna minskas. Förstudien ska utreda vilka idéer inom området som finns inom forskningen. Dessa ska presenteras och bedömas med avseende på: * Hur långt ifrån en implementerbar produkt är idén? * Hur stor är den potentiella klimatvinsten? * Uppstår det istället någon annan miljöpåverkan (genom t.ex. lokala utsläpp eller användning av giftiga ämnen)? * Går det att skala upp produktionen till de volymer som behövs? * Hur påverkas möjligheten att underhålla bananläggningen? * Går det att kvalitetssäkra produkten? * Vad är kostnadsskillnaden jämfört med befintliga produkter (över hela livscykeln)? Slutligen ska det föras ett resonemang, baserat på möjligheter och risker, omkring varje idé huruvida det rekommenderas fortsatt arbete med respektive idé. Förstudien görs på Chalmers av experter inom området betong. Förstudien ska samordnas med pågående relevant TRV-forskning, t.ex. dimensionering av spårplatta (CHARMEC) och Mistra Carbon Exit.
Abstract: The project "En ny generation järnväg" is to build new ballastless tracks for high speed trains. This requires large quantitives of concrete which leads to emissions of carbon equivalents of approx. 0.5 tonnes per track meter. By modifying construction or material these emissions could possibly be decreased. This preliminary study shall investigate which ideas there currently are in this field of research. The ideas should be presented and judged according to: * Technical readyness level, * Potential climate gain, * Will the idea lead to other (negative) impacts on the environment (e.g. local emissione or usage of poisonous materials? * Is the idea scalable to quantities needed for the Project? * How will the maintainability of the track be affected? * Can the quality of the product be assured? * What is the estimated price difference as compared to conventional solutions? Finally there will be a discussion, based on opportunities and risks, around every presented idea with a recommendation to either proceed with an idea or not. The work will be done at Chalmers by experts in the field of concrete. The study skall coordinate with other relevant research at TRV, e.g. design criteria for ballastless tracks (Charmec) and Mistra Carbon Exit.