National Transport Library Research Database

Energieffektiv sistamilen distribution av dagligvaror genom nya samverkansmodeller - ELLA (Energy efficient last mile distribution of groceries through new collaboration models - ELLA)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-11-01 -- 2021-08-31 Registration number:
  • Trafikverket 2020/50311
Subject(s): Online resources: Abstract: Den ökade e-handeln av dagligvaror i Sverige innebär nya utmaningar för företagen som behöver anpassa sina distributionssystem till nya marknadsbehov. I dagsläget finns dock en risk att jakten på ökade marknadsandelar driver på servicenivåer på ett sätt som försämrar förutsättningar för energieffektiva transporter. Framförallt finns det en stor energieffektiviseringspotential i sistamilen-transporterna som dessutom ofta är den dyraste delen av distributionskedjan med högst miljöpåverkan. För att åstadkomma en bättre energieffektivitet i sistamilen-transporterna behöver man utforma logistiklösningar som kan skapa förutsättningar för ökade fyllnadsgrader, större skalfördelar samt högre geografisk leveransdensitet. Olika logistiklösningar är dock förknippat med olika målkonflikter och kommer vara olika svåra att implementera. Geografiska, demografiska och marknadsmässiga villkor skiljer sig kraftigt åt mellan olika marknader och marknadssegment. Dessutom leder varornas och efterfrågans beskaffenhet och hanteringskrav till att etablerade lösningar från andra e-handelssegment inte omedelbart kan tillämpas inom det här segmentet. Till exempel kräver dagligvaror obrutna kyl-/fryskedjor, strikta hygienkrav samt anpassad fysisk hantering. Detta har hittills visat sig vara ett avgörande hinder för konsolidering av transporterna i syfte att öka transporteffektiviteten. Statens Väg och Transportforskningsinstitut (VTI) och Chalmers Industriteknik (CIT) önskar genomföra en förstudie med syftet att generera ny kunskap för utveckling av logistiklösningar som möjliggör för energieffektiva sistamilen-transport i olika kontexter. Mer specifikt kommer vi baserat på tidigare litteratur, intervjustudier och workshops vidareutveckla logistiklösningar, identifiera vilka aktörer som behöver involveras för att kunna implementera dessa samt utvärdera potentialen av de olika lösningarna. Förstudie förväntas resultera i ett fördjupningsprojekt där de logistiklösningar med störst effekt och som är praktisk möjliga att implementera utvecklas, testar och utvärderas tillsammans med centrala aktörer.Abstract: The increased e-commerce of groceries in Sweden means new challenges for companies that need to adapt their distribution systems to new market needs. There is, however, a risk that the competition of market shares will drive service levels in a way that harms the conditions for energy-efficient transport. In particular, there is a great potential for energy efficiency in the last-mile transports. This is also the most expensive part of the distribution chain with the highest environmental impact. In order to achieve better energy efficiency in the last-mile transports, logistics solutions need to be designed to create conditions for increased filling rates, greater economies of scale and higher geographical delivery density. However, different logistics solutions are associated with tradeoffs and will be difficult to implement. Geographical, demographic and market conditions differ greatly between market segments. In addition, the nature of goods means that established solutions from other e-commerce segments cannot be immediately applied in this segment. For example, groceries require unbroken fridge / freezer chains, strict hygiene requirements and adapted physical handling. This has so far proved to be a crucial obstacle to the consolidation of transport to increase transport efficiency. The Swedish Road and Transport Research Institute (VTI) and Chalmers Industriteknik (CIT) aim to start up a pre-study with the purpose of generating new knowledge for the development of logistics solutions that enable energy-efficient last-mile transport in different contexts. More specifically, we will, based on previous literature, interview studies and workshops, develop logistics solutions, identify which actors that need to be involved and evaluate the potential of the various solutions. The pre-study is expected to result in an in-depth project where the logistics solutions with the greatest effect and which are possible to implement are developed, tested, and evaluated together with key players.
Item type: