Abstract: Kontrasten mellan vägmarkeringar och beläggning kan användas av följande tekniska säkerhetssystem, vilka ingår som en del i Volvos säkerhetskoncept:
- Collision Warning Auto Break (CWAB)
- Lane Departure Warning (LDW)
- Driver Alert Control (DAC)
Utgångspunkten för projektet är frågan vad krävs av vägmarkeringarna för att systemen ska fungera? Jämförande mobila mätningar samt analys på ca 30 km av riksväg 70 sträckan Borlänge – Leksand ska göras. De punkter där Volvos system inte kan läsa vägmarkeringarna mäts med handhållen utrustning.
Det fortsatta arbetet inom projektet innebär att ytterligare jämförelser ska göras mellan Volvos system och de mätningar Vägverket utför. Vidare ska kopplingarna till det arbete som utförs inom centret VIP klargöras såväl som att det samarbetsavtalet som finns mellan mellan Vägverket och Volvo ska tydliggöras.
Ytterligare en sak projektet ska ta hänsyn till är att framtida regelverk kommer att påverkas av den nya tekniken.